„Jazz for Christmas” – koncert w Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Górnej

W niedzielę, 12 stycznia 2025, w Muzeum Romantyzmu w Opinogórze odbył się koncert „Jazz for Christmas”. Oranżeria wypełniła się dźwiękami kolęd i pastorałek w klasyczno-jazzowych aranżacjach. Na scenie wystąpili Walicki-Popiołek Duo i Gniewomir Tomczyk. Ich interpretacje świątecznych utworów na gitarę, fortepian i perkusję zachwyciły publiczność. Połączenie jazzu i muzyki klasycznej spotkało się z dużym uznaniem.

Po koncercie w Dworze Krasińskich odbyła się Galeria Jednego Obiektu, podczas której zaprezentowano obraz Aleksandra Mroczkowskiego „Babcia z wnuczką”.

Walicki-Popiołek Duo to duet tworzony przez pianistkę Aleksandrę Popiołek-Walicki i gitarzystę Jakuba Walickiego, którzy współpracują od 2014 roku. Są absolwentami renomowanych polskich akademii muzycznych i specjalizują się w łączeniu muzyki klasycznej z jazzem oraz odkrywaniu brzmień inspirowanych kulturą hiszpańską i żydowską. Ich transkrypcje i wykonania utworów Astora Piazzolli zyskały uznanie międzynarodowe. Na swoim koncie mają trzy płyty, w tym najnowszą „Jazz for Christmas”, wydaną w 2024 roku.

Gniewomir Tomczyk to uznany perkusista jazzowy, laureat licznych konkursów muzycznych oraz założyciel projektu Gniewomir Tomczyk / Project. Jest znany z organizacji koncertów i jam session, podczas których występowali najwięksi polscy i zagraniczni artyści jazzowi. Na swoim koncie ma trzy autorskie płyty oraz liczne projekty muzyczne promujące jazz w Polsce.

W trakcie koncertu „Jazz for Christmas” publiczność mogła usłyszeć aż 21 świątecznych utworów w unikalnych, jazzowych aranżacjach. W programie znalazły się: „Cicha noc”, „W dzień Bożego Narodzenia”, „Jezus malusieńki”, „W żłobie leży”, „Dzisiaj w Betlejem”, „Nowy rok bieży”, „Lulajże Jezuniu”, „Pójdźmy wszyscy do stajenki”, „Anioł pasterzom mówił”, „Bóg się rodzi”, „Nie było miejsca dla Ciebie”, „Wśród nocnej ciszy”, „Gdy śliczna Panna”, „Tryumfy Króla Niebieskiego”, „Mędrcy świata”, „Przybieżeli do Betlejem”, „Oj Maluśki Maluśki”, „Gdy się Chrystus rodzi”, „Ach ubogi żłobie”, „Mizerna cicha” oraz „Z narodzenia Pana”. Każda z tych kompozycji wniosła wyjątkowy nastrój i zachwyciła publiczność swoją oryginalnością.

Aleksandra Popiołek-Walicki podczas koncertu podzieliła się ciekawostkami na temat wykonywanych utworów. Wyjaśniła m.in., że słowo „kolęda” pochodzi od łacińskiego „kalendae”, oznaczającego początek nowego miesiąca, i że dopiero w XIX wieku pieśni bożonarodzeniowe zaczęto w Polsce nazywać kolędami. Opowiedziała również o historii niektórych utworów, takich jak „W żłobie leży”, którego tekst przypisuje się Piotrowi Skardze, a melodia pochodzi z poloneza koronacyjnego króla Władysława IV.

Publiczność dowiedziała się także, że Fryderyk Chopin zawarł motyw kolędy „Lulajże Jezuniu” w swoim „Scherzu h-moll op. 20”, a melodia „Wśród nocnej ciszy” służyła również jako podstawa wielu pieśni patriotycznych. Kolędy takie jak „Mędrcy świata” czy „Triumfy Króla Niebieskiego” zostały powiązane z tradycjami ludowymi i religijnymi, a ich historie przykuły uwagę słuchaczy. Na zakończenie Aleksandra Popiołek-Walicki zaznaczyła, że wiele kolęd, mimo upływu wieków, wciąż inspiruje współczesnych kompozytorów.

Po koncercie tradycyjnie odbyła się Galeria Jednego Obiektu w Dworze Krasińskich, gdzie zaprezentowano obraz Aleksandra Mroczkowskiego „Babcia z wnuczką”. Wydarzenie poprowadziła Magdalena Bral, pracownik działu sztuki i historii Muzeum Romantyzmu w Opinogórze.

Magdalena Bral przybliżyła publiczności sylwetkę Aleksandra Mroczkowskiego, malarza urodzonego w 1850 roku, który kształcił się pod okiem tak znanych artystów jak Władysław Łuszczkiewicz, Jan Matejko czy Alexander Wagner. Mroczkowski był znany przede wszystkim z malarstwa pejzażowego, często przedstawiającego widoki Tatr, takich jak Morskie Oko czy Kozie Wierchy. Był również autorem scen rodzajowych i portretów, w tym omawianego obrazu.

Obraz „Babcia z wnuczką”

Obraz „Babcia z wnuczką”, stworzony w technice olejnej na płótnie, pochodzi z XIX wieku i obecnie jest w długoterminowym depozycie Muzeum Romantyzmu w Opinogórze od Muzeum Narodowego w Warszawie. Przedstawia starszą kobietę w skromnym ubiorze, zestawioną z kilkuletnią dziewczynką w jasnej sukience. Kontrast między postaciami podkreśla różnica w ich wyglądzie, jednocześnie ukazując głęboką miłość i więź, jakie je łączą.

Magdalena Bral zwróciła uwagę na detale, takie jak realistyczne przedstawienie twarzy babci, pokrytej zmarszczkami, czy kontrastujące stroje obu postaci. Obraz jest przykładem rzadkiego w XIX wieku tematu międzypokoleniowych relacji i starości w sztuce. Publiczność mogła z bliska podziwiać detale tego realistycznego portretu, który wywołał wiele emocji i refleksji.

Zarówno koncert, jak i Galeria Jednego Obiektu, pozostawiły niezaponiane wrażenia na uczestnikach. Był to wieczór pełen emocji, wzruszeń i refleksji nad znaczeniem tradycji świątecznych oraz międzypokoleniowych więzi. Organizatorzy oraz artyści po raz kolejny udowodnili, że Muzeum Romantyzmu w Opinogórze to miejsce, gdzie sztuka spotyka się z historią i wrażliwością na piękno.

Tekst, zdjęcia: Ciech24.pl

Źródło: Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Górnej

Previous Article