W nowym roku szkolnym 2025/2026 do szkół podstawowych i ponadpodstawowych Minister Edukacji Narodowej – Barbara Nowacka wprowadziła nowy nieobowiązkowy przedmiot „edukacja zdrowotna”. Przedmiot od samego początku budzi obawy i kontrowersje wśród katolików. W związku z tym poprosiliśmy o wypowiedzi parlamentarzystów związanych z Ziemią Ciechanowską oraz publikujemy wypowiedzi duchownych.
Bp Wojciech Osial – Apel Przewodniczącego Komisji Wychowania Katolickiego KEP w związku z wprowadzeniem do szkół przedmiotu edukacja zdrowotna – Diecezja Płocka, 30.08.2025 r.
„(…). W programie znalazły się treści dotyczące tożsamości płciowej oraz kwestii prawnych i społecznych związanych ze środowiskiem LGBTQ+. Wszystkie osoby zasługują na szacunek, ale ich wizja seksualności nie jest zgodna z nauką Kościoła.
Proponowane treści mogą prowadzić do zniekształcenia obrazu kobiecości i męskości, a nawet powodować, że dziewczęta będą identyfikowały się jako chłopcy, a chłopcy – jako dziewczęta, w ich najbardziej wrażliwym okresie życia, w którym młody człowiek poszukuje własnej tożsamości i potrzebuje szczególnego wsparcia, opieki i towarzyszenia mu przez najbliższych. Niezwykle zaś łatwo jest wtedy skrzywdzić młodych ludzi i doprowadzić w konsekwencji do wielu zaburzeń” – cały apel jest dostępny na stronie Diecezji Płockiej
„(…). Dlatego zwracamy się do Was, Drodzy Rodzice wyznający katolicką wiarę, abyście głęboko rozważyli proponowane zajęcia z edukacji zdrowotnej i nie wyrażali zgody na udział swoich dzieci w tych zajęciach. Wzór pisma do rezygnacji można znaleźć na stronie: takdlaedukacji.pl”
Ks. Jan Jóźwiak – Dziekan dekanatu ciechanowskiego zachodniego, proboszcz parafii p.w. Matki Bożej Fatimskiej w Ciechanowie, Sanktuarium św. Jana Pawła II.
„Przedmiot „edukacja zdrowotna” nie ma nic wspólnego ze zdrowiem czy pomocą zdrowia. Ukrywa antywartości, które są niezgodne nie tylko z sumieniem i wiarą każdego katolika który wyznaje religię, miłość, dobro, prawdę i wierzę że za nie będzie odpowiadał przed Bogiem.
Przedmiotem jest promocja antywartości, które są niezgodne nie tylko z wiarą ale i też człowieczeństwem. Jest to promocja: rewolucji tęczowej i związków homoseksualnych, które są niedopuszczalne nawet jeśli chodzi o zdrową ludzką naturę. Krótko mówiąc trzeba powiedzieć NIE i prośba moja szczera do rodziców, aby nie zgadzali się na ten przedmiot w szkole. Jest to ogromna rola odpowiedzialności rodziców.”
Ksiądz Jan Jóźwiak odniósł się również do lekcji religii w szkole:
„(…) Jednoznacznie skrócenie religii o jedną godzinę w szkole jest perfidne, bezczelne. Ustanowienie religii jako pierwszej lub ostatniej lekcji jest to walka z kościołem, wiarą. Nawet od strony technicznej jak ustawić plan jeśli jest jeden katecheta to jest raczej nie możliwe. Stanowczo kościół mówi NIE.”
Krzysztof Bieńkowski – Senator RP
Tylko dzięki silnemu naciskowi społecznemu przedmiot „edukacja zdrowotna” pozostał nieobowiązkowy. Z punktu widzenia konserwatyzmu i chrześcijaństwa, poważne wątpliwości budzą zapisy mówiące o „akceptacji różnorodnych tożsamości płciowych” czy „kształtowaniu postaw otwartości wobec związków jednopłciowych”.
Program zakłada również omawianie antykoncepcji i aborcji, różnych form rodziny (w tym związków niesformalizowanych, separacji czy rodzin zastępczych), a także odrzucanie tzw. „stereotypów płciowych”. Takie treści nie powinny w ogóle pojawiać się w szkole, ponieważ Konstytucja RP w art. 18 jednoznacznie chroni małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny, a państwo zobowiązuje się go wspierać i umacniać.
Jeśli ktoś chce głosić treści ideologiczne, niech robi to w ramach wolności słowa w partiach politycznych czy organizacjach pozarządowych, a nie w szkołach i programach szkolnych. Jeśli Ministerstwu naprawdę zależy na zdrowiu dzieci i młodzieży, powinno stworzyć przedmiot ściśle poświęcony profilaktyce, higienie, sportowi i zdrowemu odżywianiu. To są obszary, które faktycznie służą dobru młodego pokolenia i nie budzą kontrowersji światopoglądowych.
Rafał Romanowski – Poseł na Sejm RP
Pod płaszczykiem tzw. edukacji zdrowotnej próbuje się dziś wprowadzać do szkół treści, które z prawdziwą troską o zdrowie dzieci mają niewiele wspólnego. Zamiast rozmów o sporcie, higienie czy profilaktyce, proponuje się młodzieży wątpliwe programy, które często mają charakter ideologiczny i podważają autorytet rodziny.
Rodzice w Ciechanowie i całej Polsce mają pełne prawo pytać: kto i w jakim celu chce kształtować świadomość naszych dzieci? Szkoła ma wspierać, a nie zastępować dom w tak wrażliwych obszarach. Dlatego sprzeciwiam się eksperymentom, które pod pozorem nowoczesności próbują przemycać obce wzorce kulturowe i wychowawcze.
Edukacja zdrowotna powinna być oparta na faktach, tradycji i szacunku do wartości, a nie na ideologicznych modach. Naszym obowiązkiem jest bronić młodego pokolenia przed indoktrynacją, która zamiast wzmacniać – osłabia fundamenty zdrowego społeczeństwa.
Adam Krzemiński – Poseł na Sejm RP
Coraz częściej słyszę, że edukacja zdrowotna to “deprawacja”. Padają mocne słowa, wywoływane przez strach, niewiedzę lub po prostu brak rzetelnych informacji. Dlatego warto zadać sobie pytanie: czym naprawdę jest edukacja zdrowotna i dlaczego powinniśmy ją wspierać, a nie zwalczać?
Otóż edukacja zdrowotna to nie kontrowersje – to praktyczna wiedza i umiejętności, które pomagają młodym ludziom zadbać o zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne. To fundament, na którym mogą budować świadome i odpowiedzialne życie.
Program obejmuje 11 kluczowych obszarów, które rozwijają kompetencje potrzebne w codziennym funkcjonowaniu: promowanie zdrowego stylu życia, właściwe żywienie i aktywność fizyczna, zdrowie psychiczne i odporność na stres, bezpieczna seksualność i dojrzewanie, profilaktyka uzależnień i używek, higiena osobista i profilaktyka chorób, bezpieczeństwo i pierwsza pomoc, ochrona środowiska i klimatu, świadome korzystanie z technologii, umiejętne poruszanie się w systemie ochrony zdrowia.
Nie ma tu miejsca na ideologię – jest miejsce na rozumienie siebie i świata. Na odwagę mówienia „nie” presji rówieśniczej. Na umiejętność rozpoznawania emocji. Na świadome podejmowanie decyzji, które ratują zdrowie i życie.To wszystko nie tylko przygotowuje młodych do dorosłości, ale realnie wpływa na zdrowie społeczeństwa w przyszłości.
Edukacja zdrowotna uczy, nie straszy. Chroni, nie deprawuje. Wzmacnia, nie osłabia. Nie pozwólmy, by głosy oparte na strachu zagłuszyły potrzebę rzetelnej edukacji. To nie moda ani eksperyment społeczny – to konieczność. Bo młodzi ludzie mają prawo znać swoje ciało, rozumieć swoje emocje, świadomie wybierać, jak chcą żyć. I to właśnie daje im edukacja zdrowotna. Zamiast się bać – przeczytaj, dowiedz się, zrozum. I zaufaj faktom.
Anna Ewa Cicholska – Poseł na Sejm RP
Posłanka na temat lekcji „edukacji zdrowotnej” wypowiedziała się na antenie Radia Rekord w dniu 11.09.2025 r. – link do wypowiedzi – 7 min. nagrania.
Prawo rodziców, opiekunów.
Rezygnacja z zajęć jest możliwa tylko do 25 września 2025 r. Powinna zostać złożona do dyrektora szkoły. Warto uzyskać poświadczenie złożenia rezygnacji na kopii dokumentu. Rezygnacja obowiązuje na dany rok szkolny. Należy ponawiać ją co roku do 25 września. Więcej informacji w tym temacie możemy przeczytać w serwisie https://ordoiuris.pl
Ministerstwo Edukacji Narodowej – informacje dla rodziców, opiekunów
Ministerstwo dla rodziców i nauczycieli udostępniło materiały informacyjne dotyczące nowego nieobowiązkowego przedmiotu „edukacja zdrowotna” z którymi możemy zapoznać się pod adresem https://www.gov.pl/web/edukacja/edukacja-zdrowotna
Stanowisko Episkopatu Polski
Należy zwrócić uwagę, że Ministerstwo Edukacji Narodowej na swojej stronie internetowej (powyższy adres linku) nie zamieściło komunikatu dla rodziców i nauczycieli dotyczącego stanowiska Episkopatu Polski, które między innymi przekazuje:
„(…). Edukacja zdrowotna łamie wszystkie tego typu przepisy prawne, a w dłuższej perspektywie zmierza do zmiany polskiego prawa – na prawo antyrodzinne i destabilizujące płeć. Ta wizja w sposób oczywisty niszczy fundamenty wychowania.” – słowa te znalazły się w liście Prezydium Konferencji Episkopatu Polski w sprawie nowego przedmiotu Edukacja zdrowotna – list z dnia 14.05.2025 r. – całość listu dostępna pod adresem https://episkopat.pl/doc/228925.List-Prezydium-Konferencji-Episkopatu-Polski-w-sprawie-nowego