W niedzielny wieczór, 3 sierpnia 2025 roku, Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Górnej ponownie stało się miejscem niezwykłego, muzycznego wydarzenia. Choć koncert miał odbyć się w plenerze, ze względu na ryzyko opadów przeniesiono go do Oranżerii. Mimo to publiczność szczelnie wypełniła nie tylko salę koncertową, ale także korytarze, balkon i przestrzenie kawiarni. Wszystko po to, by uczestniczyć w wyjątkowym wydarzeniu – koncercie operowo-operetkowym w ramach Europejskich Dni Muzyki Romantyzmu „Mazovia Romantica 2025”.
Na scenie wystąpiło ponad 30 artystów, w tym uznani soliści:
- Kamila Lendzion (sopran)
- Joanna Nawrot-Maciejowska (sopran)
- Monika Ledzion (mezzosopran)
- Piotr Maciejowski (tenor)
- Jakub Milewski (baryton)
- Remigiusz Łukomski (bas)
- Barbara Wieczorek (wiolonczela)
Artystom towarzyszyła Płocka Orkiestra Symfoniczna im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Mieczysława Smydy. Koncert poprowadził znany popularyzator muzyki klasycznej – Jerzy Snakowski. W repertuarze znalazły się największe arie i duety romantycznych kompozytorów – Pucciniego, Verdiego, Rossiniego, Moniuszki, Lehára, Kálmána i Straussa.
Organizatorem wydarzenia było Muzeum Romantyzmu w Opinogórze, a wykonawcą – Annapurna Art. Dyrektorem artystycznym koncertu była Joanna Nawrot-Maciejowska, a dyrektorem programowym – dr Piotr Maria Maciejowski. Projekt „Mazovia Romantica” został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Samorządu Województwa Mazowieckiego w ramach budżetu województwa. Patronat honorowy objął Marszałek Województwa Mazowieckiego – Adam Struzik. W wydarzeniu uczestniczyła m.in. nowa Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Marta Cienkowska.
Po oficjalnym przywitaniu publiczności przez prowadzącego koncert Jerzego Snakowskiego, głos zabrała Dyrektor Muzeum Romantyzmu w Opinogórze – Monika Salamon-Miłoboszewska. W swoim przemówieniu podkreśliła znaczenie wydarzenia i emocje towarzyszące jego organizacji: „Jest nam niezmiernie miło gościć Państwa na tak wyjątkowym wydarzeniu, którego scenariusz – po raz drugi w tym roku – podyktowała pogoda. To dla nas zawsze ogromne wyzwanie, ponieważ zdajemy sobie sprawę, że nie wszyscy z Państwa mogą uczestniczyć w koncercie w warunkach, w jakich chcielibyśmy Państwa ugościć. Mimo to mam nadzieję, że każdy wyniesie z tego wieczoru jak najwięcej pozytywnych wrażeń” – mówiła.
Dyrektor zwróciła uwagę na rangę Europejskich Dni Muzyki Romantyzmu jako przedsięwzięcia artystycznego i edukacyjnego, które promuje mazowiecką kulturę i dziedzictwo: „Przemierzamy Mazowsze już drugi rok – romantyczną, muzyczną drogą przez świat wielkich mistrzów i w towarzystwie wybitnych współczesnych artystów. Jesteśmy szczęśliwi i dumni, że dzięki dotacji celowej przyznanej przez Samorząd Województwa Mazowieckiego możemy realizować ten projekt – spotkanie z muzycznym i słownym dziedzictwem doby romantyzmu”.
Nie zabrakło również podziękowań dla osób i instytucji wspierających wydarzenie „Realizacja tego przedsięwzięcia nie byłaby możliwa bez życzliwości pana Adama Struzika, Marszałka Województwa Mazowieckiego, który z entuzjazmem wspiera inicjatywy kulturalne i nazywa naszą instytucję perłą Mazowsza. Pan Marszałek objął honorowym patronatem nasz festiwal – za co jesteśmy ogromnie wdzięczni” – podkreśliła.
Szczególne uznanie wyraziła także wobec pomysłodawców i realizatorów projektu – firmy Annapurna Art oraz zespołu Muzeum: „Dziękujemy twórcom koncepcji wydarzenia – pani Joannie Nawrot-Maciejowskiej i panu Piotrowi Maciejowskiemu – za ich energię i wizję. Dziękuję także moim współpracownikom – zespołowi Muzeum Romantyzmu – za ogrom pracy i zaangażowanie na każdym etapie realizacji tego przedsięwzięcia”.
Wystąpienie zakończyła słowami wdzięczności dla publiczności: „Dziękujemy Państwu za obecność, za to, że wybraliście właśnie to miejsce na spędzenie sierpniowego wieczoru – mimo niepewnej pogody. Mamy nadzieję, że ta romantyczna podróż dopiero się rozpoczyna”.
Wieczór pełen emocji rozpoczął się od wzruszającej interpretacji utworu E. Morricone – „Obój Gabriela”, w wykonaniu Barbary Wieczorek. Następnie publiczność mogła wysłuchać aż 21 utworów operowych i operetkowych, prezentowanych w różnych konfiguracjach solowych i duetach przez wybitnych śpiewaków. Koncert poprowadził Jerzy Snakowski, który z humorem i lekkością wprowadzał słuchaczy w kontekst każdego utworu, dzieląc się anegdotami o artystach i kompozytorach.
Na scenie pojawiła się m.in. Monika Ledzion, którą Snakowski przedstawił jako „najlepszą Carmen w Polsce”. Artystka wykonała słynną „Habanerę” z opery Carmen G. Bizeta, a także „Barcarolle” Offenbacha (w duecie z Joanną Nawrot-Maciejowską), arię z Cyrulika Sewilskiego G. Rossiniego oraz „Czardasza Ilony” z operetki Cygańska miłość F. Lehára.
Kamila Lendzion wzruszyła publiczność arią Rusałki A. Dvořáka „Měsíčku na nebi” oraz energetycznym wykonaniem „Czardasza Maricy” z operetki E. Kálmána.
Piotr Maciejowski, tenor i dyrektor programowy festiwalu, wykonał m.in. „Lunge da lei…” z Traviaty G. Verdiego, a także arię „Twoim jest serce me” z Krainy uśmiechu F. Lehára. W duecie z Joanną Nawrot-Maciejowską zaprezentował również utwór „W rytm walczyka serce śpiewa” z operetki Księżniczka Czardasza.
Joanna Nawrot-Maciejowska, dyrektor artystyczna wydarzenia, wystąpiła w wielu utworach – od „Vissi d’arte” z opery Tosca G. Pucciniego po solowe wykonanie czardasza Sylvy z operetki Księżniczka Czardasza. Wspólnie z Piotrem Maciejowskim, Moniką Ledzion i Remigiuszem Łukomskim uczestniczyła w licznych duetach.
Jakub Milewski zaśpiewał przejmującą arię z Fausta C. Gounoda, a także utwory J. Abrahama, F. Lehára i E. Kálmána, m.in. duet z operetki Wiktoria i jej huzar.
Remigiusz Łukomski zdominował scenę w wykonaniu arii z Strasznego dworu S. Moniuszki, „La calunnia” z Cyrulika Sewilskiego oraz „Gdybym był bogaczem” z musicalu Skrzypek na dachu J. Bocka.
W programie koncertu znalazły się również utwory takich twórców jak: Offenbach, Kalman, Abraham, Bock, Johann Strauss, F. Lehár i inni. Na zakończenie publiczność wysłuchała wzruszającego finału – utworu „Usta milczą, dusza śpiewa” z operetki Wesoła wdówka, który wszyscy soliści wykonali wspólnie.
Koncert zakończył się bisem – wspólnym śpiewem artystów i publiczności, co spotkało się z ogromnym entuzjazmem i długimi owacjami na stojąco.
Muzyczny wieczór w Opinogórze był nie tylko hołdem dla twórców epoki romantyzmu, ale także żywym dowodem na to, jak silnie muzyka potrafi łączyć ludzi – niezależnie od wieku, doświadczenia czy znajomości repertuaru. Owacje na stojąco i wspólny śpiew z artystami były najlepszym potwierdzeniem wyjątkowej atmosfery tego wydarzenia.
Tegoroczny festiwal Mazovia Romantica trwa dalej – przed miłośnikami muzyki kolejne koncerty w niezwykłych, zabytkowych przestrzeniach regionu.
Już 6 sierpnia 2025 r. o godz. 20:00 festiwal zawita do kościoła w Sońsku, 8 sierpnia 2025 r. o godz. 20.00 koncert odbędzie się w kościele w Krasnem, a 10 sierpnia o godz. 20.00 romantyczne dźwięki wypełnią Zamek Książąt Mazowieckich w Ciechanowie.
Tekst, zdjęcia: Ciech24.pl