Mazovia Romantica 2024 – Festiwal Europejskich Dni Muzyki Romantyzmu 1 – 4 sierpnia 2024 r.

Mazovia Romantica 2024 – Festiwal Europejskich Dni Muzyki Romantyzmu 1 – 4 sierpnia 2024 r.

Festiwal Mazovia Romantica 2024 okazał się wydarzeniem, które przyciągnęło miłośników muzyki i sztuki z całego Mazowsza i nie tylko. W ciągu czterech dni uczestnicy mogli zanurzyć się w świecie romantyzmu, słuchając wybitnych artystów, uczestnicząc w koncertach, recytacjach poezji, i ciesząc się atmosferą pełną refleksji i wzruszeń.

To niezwykłe wydarzenie miało miejsce w pięknych lokalizacjach, takich jak Muzeum Romantyzmu w Opinogórze, Zamek Książąt Mazowieckich w Ciechanowie, oraz kościół pw. Wniebowzięcia NMP w Opinogórze Górnej. Poniżej przedstawiamy pełną relację z każdego dnia festiwalu, który na długo pozostanie w pamięci uczestników.

„Rozważna i romantyczna” – Plenerowy Koncert Inauguracyjny w ramach Europejskich Dni Muzyki Romantyzmu MAZOVIA ROMANTICA w Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Górnej 01.08.2024 r.

Za nami pierwszy z koncertów zorganizowanych przez Muzeum Romantyzmu w Opinogórze w ramach Europejskich Dni Muzyki Romantyzmu MAZOVIA ROMANTICA. Wydarzenie objęte zostało patronatem honorowym przez Marszałka Województwa Mazowieckiego Adama Struzika. Zadanie pn.: „Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu Mazovia Romantica” zrealizowane zostało ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Joanna Nawrot Maciejowska.

Ideą festiwalu MAZOVIA ROMANTICA jest prezentowanie sztuki doby romantyzmu w Polsce i na świecie. Poświęcony jest tradycjom XIX-wiecznej muzyki i poezji, której bogactwo jest niewyczerpalnym źródłem repertuarowym oraz inspiracją dla twórców. Wydarzenie łączy muzykę zarówno wokalną, jak i instrumentalną z poezją i słowem. Zaplanowano występy ponad 20 wyjątkowych osobowości scenicznych: śpiewaków, kameralistów, aktorów, instrumentalistów, orkiestry i osób medialnych.

Koncert pn. „Rozważna i romantyczna” odbył się w czwartek 1 sierpnia 2024 r. przed Dworem, a w programie znalazły się: Koncert skrzypcowy Ludwiga van Beethovena, Polonez nr 2 Karola Lipińskiego, Romans Ludwiga van Beethovena, Serenada Mieczysława Karłowicza, recytacje poezji. Wydarzenie poprowadził Adam Rozlach, wystąpili: Karolina Nowotczyńska (skrzypce), Zespół Kameralny Płockiej Orkiestry Symfonicznej im. W. Lutosławskiego, Przemysław Neumann – dyrygent, Małgorzata Rożniatowska – aktorka.

Zespół Kameralny Płockiej Orkiestry Symfonicznej im. W. Lutosławskiego

Monika Salamon-Miłoboszewska – dyrektor Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Górnej i Adam Rozlach – dziennikarz muzyczny Programu I Polskiego Radia, prezenter TVP Kultura

Uczestników przywitał Adam Rozlach, który na wstępie przypomniał o przypadającej 1 sierpnia 80. rocznicy wybuchu powstania warszawskiego. Następnie zapowiedział początek nowej ery – nowego festiwalu na mazowieckiej ziemi: „Bardzo to jest cenne, bardzo to jest niezwykłe, ponieważ znajdujemy się w nadzwyczajnym miejscu – siedzibie Muzeum Romantyzmu w Opinogórze. Jakże w takim miejscu miałoby nie być festiwalu, który jest poświęcony romantyzmowi, najszerzej rozumianemu? Romantyzmowi nie tylko spod znaku polskich poetów, z wybitnym patronem Zygmuntem Krasińskim, ale także z kompozytorami, których będziemy dzisiaj i najbliższych trzech dniach słuchać. Kompozytorami polskimi, ale także wielkimi kompozytorami epoki romantyzmu, pochodzącymi z innych krajów, innych kultur.”

Wyraził również nadzieję, że ta niezwykła atmosfera utrzyma się aż do kolejnego festiwalu Mazovia Romantica. Zapowiedział kolejne koncerty w ramach tegorocznego festiwalu oraz podziękował Małgorzacie Rożniatowskiej za przybliżenie najbardziej wartościowych przykładów poezji romantycznej, nie tylko romantycznych poetów, ale również piszących o tych romantycznych wartościach. Następnie oddał głos Monice Salamon-Miłoboszewskiej – dyrektor Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Górnej.

Monika Salamon-Miłoboszewska przywitała przybyłych gości wśród których znaleźli się: Wiesława Krawczyk – przedstawicielka Rady Muzeum Romantyzmu w Opinogórze, Teresa Kaczorowska – Prezes Związku Literatów na Mazowszu, gospodyni muzealnego cyklu „Opinogórskie Spotkania z Literaturą”, Zofia Humięcka – gospodyni muzealnego cyklu „Salonik Elizy”, Zbigniew Ptasiewicz – Prezes Towarzystwa Miłośników Opinogóry, Rafał Porębski – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Ciechanowie, Tadeusz Dłubisz – Regionalny Koordynator ds. Filatelistyki Poczty Polskiej oraz pozostałych uczestników wydarzenia.

„1 stycznia 2024 r. minęło 25 lat od powstania Samorządu Województwa Mazowieckiego. Jako instytucja kultury prowadzona i finansowana ze środków samorządowych, jesteśmy szczęśliwi i dumni, że w roku tego jubileuszu, dzięki dotacjom celowym przyznanym przez Samorząd Województwa Mazowieckiego, możemy realizować wiele projektów, które wcześniej zaistniały w naszych planach i marzeniach, a teraz mogą stać się muzealną rzeczywistością.

Wśród tych projektów bardzo znaczące miejsce zajmuje Festiwal „Mazovia Romantica” będący pięknym spotkaniem z muzycznym i słownym dziedzictwem romantyzmu, z pozostawioną nam przez przodków wielką spuścizną, obrazującą ogromne znaczenie tej epoki na bieg historii.”mówiła Monika Salamon-Miłoboszewska.

W dalszej części przemówienia przypomniała, że realizacja tego projektu nie byłaby możliwa, gdyby zabrakło:

  • życzliwości Adama Struzika Marszałka Województwa Mazowieckiego, który zawsze z entuzjazmem wspiera muzealne inicjatywy, rozumie potrzeby instytucji kultury, w tym także muzeum, często nazywając je Perłą Mazowsza,
  • pomysłu z przeszłości na zorganizowanie takiego festiwalu, który znalazł się wśród wielu innych bogatych planów Romana Kochanowicza wieloletniego dyrektora Muzeum Romantyzmu w Opinogórze,
  • konkretnej koncepcji wydarzenia uwzględniającej dobór wielkich twórców epoki i wielkich artystów największych scen w Polsce i poza jej granicami prezentujących dzieła niezapomnianych mistrzów, przedstawionej przez firmę Annapurna Art reprezentowaną przez Joannę Nawrot-Maciejowską Dyrektora Artystycznego i Piotra Maciejowskiego Dyrektora Programowego,
  • otwartości na nowe wyzwania ze strony księdza kanonika Zbigniewa Rembały, proboszcza parafii pw. Św. Zygmunta w Opinogórze, który zgodził się udostępnić kościół i teren przed nim do organizacji koncertu w trzecim dniu festiwalu,
  • staranności pracowników muzeum zaangażowanych w różne zadania w trakcie realizacji projektu.

Podziękowała również mediom, które objęły festiwal patronatem: portalowi muzycznemu Orfeo, magazynowi Presto, Radiu dla Ciebie, Katolickiemu Radiu Diecezji Płockiej, Tygodnikowi Ciechanowskiemu, portalowi Ciech24.pl

Na zakończenie przemówienia podziękowała przybyłej publiczności i wyraziła nadzieję, że to jeszcze nie koniec wspólnej podróży po romantycznym świecie.

W dalszej części wydarzenia Adam Rozlach przywitał artystów, którzy rozpoczęli koncert od Serenady Mieczysława Karłowicza, który skomponował ją w wieku zaledwie 21 lat. Dzieło to niewątpliwie mieści się w gronie najwybitniejszych serenad pisanych w epoce romantyzmu. Można w nim znaleźć charakterystyczną dla kompozytora nutę nostalgii, zadumy, refleksji. Najpierw marsz, potem romans, a następnie najbardziej popularny walc, nawiązujący do utworów Piotra Czajkowskiego i najbardziej kunsztowny finał.

Następnie Małgorzata Rożniatowska zaprezentowała najbardziej wartościowe przykłady romantycznych poezji: utwory Ewy Lipskiej, Agnieszki Osieckiej, Beaty Obertyńskiej, Władysława Broniewskiego i Zuzanny Ginczanki. Kolejnym utworem był jeden z najtrudniejszych koncertów jakie powstały w literaturze skrzypcowej – koncert Ludwiga van Beethovena skomponowany w 1806 roku. Skomplikowana struktura, piękne liryczne melodie, nie brakuje słynnego beethovenowskiego dramatyzmu, ale dominuje atmosfera liryczna. W programie znalazły się również Polonez nr 2 Karola Lipińskiego oraz Romans Ludwiga van Beethovena.

Małgorzata Rożniatowska – aktorka filmowa i teatralna

Na zakończenie dyrektor artystyczny festiwalu Joanna Nawrot Maciejowska podziękowała publiczności oraz artystom, a także dyrekcji muzeum. Zdradziła, że pierwszy raz była w Opinogórze jako dziewczyna Piotra Maciejowskiego, a romantyczna atmosfera tego miejsca przyczyniła się do tego, że para już wkrótce została małżeństwem. Zwróciła również uwagę, na kunszt artystyczny Karoliny Nowotczyńskiej, która grała na skrzypcach nie patrząc w nuty przez ponad 50 minut. Na koniec zaprosiła do uczestnictwa w kolejnych dniach festiwalu Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu MAZOVIA ROMANTICA.

„Romantycy z wyboru” – kolejny koncert w ramach Europejskich Dni Muzyki Romantyzmu Mazovia Romantica w Muzeum Romantyzmu w Opinogórze 02.08.2024 r.

W piątek 2 sierpnia 2024 r. w sali koncertowej w Oranżerii Muzeum Romantyzmu w Opinogórze odbył się recital nadzwyczajny pt. „Romantycy z wyboru”. To już drugi koncert w ramach festiwalu Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu Mazovia Romantica. Recital poprowadzili Adam Rozlach i Joanna Nawrot-Maciejowska, a gwiazdami koncertu byli Tomasz Konieczny (bas-baryton) i Lech Napierała (fortepian), którzy zaprezentowali pieśni Wagnera, Moniuszki oraz tradycyjne pieśni ukraińskie doby romantyzmu, wśród których znalazły się utwory:

  • Wagner, Wesendonc Lieder WWV 91 do słów Mathilde Wesendonck: Der Engel – Anioł, Stehe still! – Zatrzymaj się!, Im Treibhaus – W oranżerii, Schmerzen – Cierpienie, Traüme – Sen;
  • Łysenko – wybór V pieśni ukraińskich;
  • Moniuszko – wybór pieśni ze Śpiewnika domowego: Dziad i baba do słów J.I. Kraszewskiego, Trzech Budrysów do słów A. Mickiewicza, Stary Kapral do słów W. Syrokomli, Znasz-li ten Kraj do słów A. Mickiewicza.

Lech Napierała (fortepian) i Tomasz Konieczny (bas-baryton)

Prowadzący koncert Adam Rozlach to dziennikarz muzyczny Programu 1 Polskiego Radia oraz prezenter TVP Kultura. Jest absolwentem Liceum Muzycznego (1975) i Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach (dyplom 1981). Jest również komentatorem międzynarodowych konkursów muzycznych oraz jurorem krajowych oraz zagranicznych konkursów muzycznych. To także autor książki Spełnione marzenia Barbary Hesse-Bukowskiej, która jest wynikiem rozmów przeprowadzonych z polską pianistką, laureatką II nagrody IV Konkursu Chopinowskiego. Adam Rozlach jest laureatem licznych nagród oraz odznaczeń.

Adam Rozlach – dziennikarz muzyczny Programu I Polskiego Radia, prezenter TVP Kultura

Komentarz Adama Rozlacha do piątkowego koncertu:

„My z boku patrzyliśmy i widzieliśmy wielką radość publiczności, wielkie wzruszenie publiczności, zwłaszcza po kozaku ostatnim – takim prawdziwym hymnie, który tak niezwykle zakończył ten wieczór. Ale myślę, że wszyscy byliśmy świadkami niezwykłej interpretacji tych pieśni, które są najbardziej związane z nami, naszymi uczuciami, z miłością, tym co w naszym życiu najważniejsze. A przeżywaliśmy to szczególnie, kiedy mogliśmy myśleć o Mathilde Wesendock oraz o Richardzie Wagnerze, których miłość stała się owocem nie tylko pięciu pieśni, które były wykonywane na samym początku koncertu, ale także wielkiej opery Tristan i Izolda, która była pisana właśnie w tym czasie, tych największych wzruszeń obojga tak czułych, wrażliwych twórców, bo ona była poetką, a on był kompozytorem wielkim.

Były pieśni ukraińskie, były pieśni narodowe polskie Stanisława Moniuszki. Bardzo szeroki zakres repertuarowy, ale przede wszystkim dla publiczności możliwość poznawania wielu rzeczy, których do tej pory mogła nie znać. Ja na przykład po raz pierwszy zetknąłem się z pieśniami Mykoły Łysenki, tego ukraińskiego, narodowego Moniuszki, jeśli tak można powiedzieć. To było bardzo poznawcze, edukacyjne, a przy tym artystyczne, bo mieliśmy do czynienia ze śpiewem jednego z najsłynniejszych dzisiaj wokalistów na świecie. Polski śpiewak Tomasz Konieczny do takiej elity należy. Przyjechał do nas dzisiaj w nocy prosto z Bayreuth, gdzie występuje na słynnym wagnerowskim festiwalu na „Zielonym Wzgórzu” w Bawarii. Możemy się cieszyć, możemy czuć wielką dumę, że organizatorom udało się zaprosić Tomka Koniecznego tutaj do nas. Myślę, że było to dla nas mega wydarzenie, jak to się mówi w języku młodych ludzi.”

Joanna Nawrot-Maciejowska to dyrektor artystyczny festiwalu Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu Mazovia Romantica. Jest również solistką Opery Wrocławskiej i Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Ukończyła z wyróżnieniem wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Ukończyła studia wyższe na wydziale Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, ponadto studiowała w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu. Uczestniczyła w międzynarodowych festiwalach muzycznych, jest laureatką wielu konkursów muzycznych. Występowała na koncertach i recitalach solowych w kraju i za granicą.

W repertuarze posiada partie operowe i operetkowe, muzykę sakralną, oratoryjną, pieśni. Współtworzy zespół BalticQuasideon Group z którym koncertuje w Filharmoniach i salach koncertowych w Polsce i na świecie. Nagrała pierwszą płytę solową wraz zespołem i gościnnym udziałem orkiestry kameralnej TriCity pod dyrekcją Ariela Ludwiczaka z piosenkami Anny German. Jest również dyrektorem artystycznym licznych wydarzeń muzycznych. W 2024 r. ukończyła studia na Wydziale Zarządzania UW na kierunku menedżer kultury.

Komentarz Joanny Nawrot-Maciejowskiej na temat recitalu „Romantycy z wyboru”:

„Czuję się wzruszona i zaszczycona obecnością tak wspaniałych artystów jakimi są Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Ten recital nadzwyczajny z pieśniami Wagnera, z pieśniami Łysenki, z pieśniami Moniuszki to prawdziwa uczta dla melomanów nie tylko z Opinogóry czy Mazowsza, ale całej Polski. Goście byli zachwyceni, ja również jestem zachwycona, pod wrażeniem, nie tylko jako jeden z organizatorów, ale także jako artystka przede wszystkim, bo ta wrażliwość na piękno dźwięku, na piękno muzyki, na piękno partnerowania, tutaj była czymś niezwykłym.

Panowie stworzyli taką kreację aktorską, wokalną, taki dialog pomiędzy instrumentem solowym jakim jest fortepian i instrumentem jakim jest głos ludzki. Ten dialog był naprawdę niebywały, to współbrzmienie, doskonałe partnerowanie pianisty soliście, cały czas podążanie za słowem, za muzyką, za frazą. Coś wspaniałego. Cieszę się, że tak zacni artyści wystąpili na pierwszej edycji tego festiwalu i życzymy sobie, żeby jeszcze kiedyś do nas powrócili z innym programem, choć ten był już tak arcyciekawy i zapierający dech w piersiach, więc nie wiem, co mogliby jeszcze ciekawszego przygotować. Przygotowałam ten scenariusz festiwalu, jak i cały program przede wszystkim, ale pomagał mi również mój mąż Piotr Maciejowski, który jest dyrektorem programowym. Z dbałością o każdy szczegół podeszliśmy do tego wydarzenia, ponieważ zależy nam na kultywowaniu muzyki doby romantyzmu, także twórców literackich, poetów, którzy tworzyli tę warstwę słowną do muzyki. Czasem to pierwszy był wiersz, czasem pierwsza muzyka.

Wybieraliśmy tak, aby ten program był różnorodny. Pierwszego dnia koncert skrzypcowy Beethovena, serenada Karłowicza, czyli takie utwory stricte instrumentalne z orkiestrami. Drugi dzień to właśnie liryka wokalna polska, ukraińska, niemiecka. Trzeci dzień to muzyka sakralna doby romantyzmu, a czwarty dzień, to dzień w Ciechanowie z operą i operetką. Epoka romantyzmu przede wszystkim to opera i operetka. Najwięcej oper i operetek powstało w tym czasie, w tej dobie i będziemy ją prezentować. Cały czas jesteśmy w kręgu muzyki romantycznej i będziemy kultywowali ten piękny festiwal i tę piękną muzykę i słowo. Mam nadzieję, że w przyszłej edycji połączymy ją również z obrazem, będzie to taki festiwal interdyscyplinarny. Czas pokaże, miejmy nadzieję, że będzie to takie święto, święto dla całej Polski, a może i Europy.”

Tomasz Konieczny to absolwent PWSFTviT w Łodzi, studiował również śpiew solowy na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie i w Wyższej Szkole Muzycznej im. Carla Marii von Webera w Dreźnie. Występował w produkcjach filmowych i telewizyjnych, debiutował w filmie Andrzeja Wajdy Pierścionek z Orłem w Koronie. Konieczny jest regularnie zapraszany do współpracy przez najlepsze teatry operowe na świecie. Jest również stałym gościem najbardziej renomowanych festiwali, w tym Festspiele w Bayreuth i Salzburgu. W latach 2006-2016 należał do stałego zespołu Deutsche Oper am Rhein. Od 2009 r. jego artystyczną ojczyzną jest Opera Wiedeńska. Kreacje: Alberyka, Wotana, Telramunda, Amfortasa, Jochanaana, czy Holendra ugruntowały jego pozycję jako jednego z najlepszych wykonawców ról Wagnera.

W 2019 r. uhonorowany został tytułem Kammärsänger Opery Wiedeńskiej. Tomasz Konieczny jest też doskonałym śpiewakiem koncertowym. W 2020 roku Halka Moniuszki przygotowywana w koprodukcji Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie i Theater an der Wien, w której występował w roli Janusza, była nominowana do nagrody Grammy.

Komentarz Tomasza koniecznego do występu na scenie w Muzeum Romantyzmu w Opinogórze:

„To był mój pierwszy występ w Muzeum Romantyzmu w Opinogórze. W ogóle jestem pierwszy raz w Ciechanowie i w ogóle pierwszy raz w Opinogórze, więc bardzo to jest dla mnie ciekawe doświadczenie. Sala jest niewielka i ma taką specyficzną akustykę, która może nie jest wybitną akustyką, jeżeli chodzi o koncerty, koncerty kameralne, ale nie przeszkadza to. Nie jest tak, że jest to jakaś akustyka, która kompletnie się nie sprawdza.

Jest taka, jaka jest. My z pianistą często występujemy w różnych przestrzeniach, które nie do końca są przestrzeniami koncertowymi. Atmosfera była wspaniała, to pokazuje jasno, że ludzie u nas w kraju bardzo potrzebują takich przeżyć, takich doznań i również takiego repertuaru, bo ja zawsze próbuję przemycać troszeczkę Wagnera w tych moich występach w Polsce, który jest u nas w zasadzie kompletnie nieznany, albo bardzo mało znany. Miejsce jest oczywiście piękne, inicjatywa państwa Maciejowskich wspaniała, zrobienia tego festiwalu i próba ożywienia kulturalnego tego miejsca. Jestem absolutnie za. Od dwóch lat realizuję również na Pomorzu Baltic Opera Festiwal jako dyrektor artystyczny, wiem jaka to jest ciężka robota. Ten nasz festiwal ma ogromne rozmiary, ten festiwal jest takim kameralnym festiwalem, ale to nie ma znaczenia.

Najważniejsze jest to, żeby takie imprezy się odbywały, żeby one miały miejsce i żeby przyciągały one coraz większą rzeszę publiczności, bo jak ci państwo, którzy byli dzisiaj na tym koncercie powiedzą dalej, że wzruszyli się, że doznali pewnych przeżyć specjalnych, to powiedzą swoim znajomym: przyjdź następnym razem, chodź ze mną, albo przyjdź w ogóle na koncert i ci ludzie przyjdą. Tak to się odbywa, to nie jest nic nadzwyczajnego, to jest normalna sytuacja, w której my funkcjonujemy. Ja widzę na tym polskim Pomorzu, tworząc Baltic Opera Festiwal od dwóch lat, że zapotrzebowanie jest ogromne. Mało tego, na te spektakle operowe w Operze Leśnej przychodzi bardzo dużo młodych ludzi, a to jest największy problem, z jakim borykamy się obecnie na świecie w teatrach operowych, że tam tej młodzieży jest mało. U nas tej młodzieży jest bardzo dużo i tutaj również patrząc na przekrój, nie ma tutaj tylko ludzi w podstarzałym wieku, są ludzie w średnim wieku i to jest bardzo, bardzo dobrze.

Bardzo się cieszę, że taka sytuacja ma miejsce, z przyjemnością tu wystąpiłem. Wiem co to znaczy tworzyć nowy festiwal, dlatego jak Piotr Maciejowski poprosił mnie o udział w tym koncercie, natychmiast się zgodziłem, powiedziałem: Tak Piotrek, przyjadę, zaśpiewam ci z przyjemnością. W porównaniu z repertuarem który normalnie na co dzień wykonuję, pieśni ukraińskie, to nie są może utwory jakoś bardzo skomplikowane. Oczywiście jest ten problem językowy, trzeba to przygotować. Ja śpiewałem w swoim życiu kilka i ról i rosyjskich pieśni. Nagrałem nawet taką płytę z pianistą Lechem Napierałą. Od momentu wybuchu wojny stwierdziliśmy, że na razie pauzujemy z muzyką rosyjską. Tej pauzy było dosyć sporo, w tej chwili wracamy do Rachmaninowa, który jest bogu ducha winien, bo przecież sam był emigrantem i pisał romanse nie mające nic wspólnego z jakimś ideologicznym zaangażowaniem.

Natomiast w momencie wybuchu wojny stwierdziliśmy z pianistą Lechem Napierałą, że trzeba zainteresować się może muzyką ukraińską. Oczywiście przygotowaliśmy pięć pieśni ukraińskich i nosimy się z zamiarem nagrania z wybitną, ukraińską artystką sopranistką wspólnej płyty. To jest cały czas w założeniach, zamierzeniach. Robi się to, co się robi, język ukraiński jest do śpiewania dużo, dużo fajniejszy niż język rosyjski, co mnie bardzo cieszy. Ja tak przypuszczałem, że tak jest. Jest troszeczkę inny od rosyjskiego, jest taki bliższy nam również, bardziej zrozumiały dla nas i uważam, ze w tej chwili całą naszą społeczność ukraińską, która jest w Polsce, ale również w całej Europie, na całym świecie, trzeba wspierać jak tylko można. Dla nich to bardzo dużo znaczy, że Polak śpiewa pieśni ukraińskiego kompozytora.”

Pianista Lech Napierała, który wystąpił razem z Tomaszem Koniecznym należy do grona czołowych polskich pianistów-kameralistów, specjalizujących się wykonawstwie pieśni, ceniony zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami. Regularnie występuje ze światowej sławy artystami oraz zapraszany jest do najbardziej prestiżowych sal koncertowych. Pianista ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny w Wiedniu w klasie akompaniamentu wokalnego, a wcześniej Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie.

W jego dorobku fonograficznym znajdują się płyty wydane przez wytwórnie Dal Segno/Universal, Signum, NIFC, DUX, i Anaklasis. Lech Napierała jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu i Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Jest też gościnnym profesorem Akademii Operowej, działającej przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, regularnie prowadząc tam kursy pieśni dla wokalistów i pianistów.

„Romantica sacra” – perły muzyki sakralnej – koncert w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Opinogórze Górnej

Trzeciego dnia festiwalu Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu Mazovia Romatica, melomani mieli okazję do refleksji i wzruszeń za sprawą koncertu muzyki sakralnej „Romantica sacra”. W sobotę 3 sierpnia 2024 r. w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Opinogórze Górnej wystąpili: Olga Bończyk – aktorka, Joanna Nawrot-Maciejowska – sopran, Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak – mezzosopran, Piotr Maciejowski – tenor, Tomasz Janczak – tenor, Rafał Lewandowski – fortepian. Koncert poprowadził dziennikarz muzyczny Programu 1 Polskiego Radia, prezenter TVP Kultura – Adam Rozlach.

W programie wydarzenia znalazły się arie i duety sakralne doby romantyzmu i innych epok, muzyka instrumentalna oraz poezja. Publiczność miała okazję wysłuchać utworów: Schuberta, Schumanna, Moniuszki, Francka, Faure, Mascagniego i innych.

Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak – mezzosopran

Olga Bończyk – aktorka, wokalistka

Zgromadzonych gości powitał znakomity tenor – maestro Tomasz Janczak, który wygłosił krótkie wprowadzenie oraz zaprosił do wysłuchania koncertu. Następnie prowadzący Adam Rozlach zaprosił znaną i cenioną aktorkę Olgę Bończyk, która wprowadziła słuchaczy w romantyczny nastrój za pomocą poezji. W dalszej części programu znalazły się pieśni Mieczysława Karłowicza, kompozytora bardzo ważnego w panoramie polskiej muzyki końca XIX i początku XX wieku.

Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak zaprezentowała utwory: Mów do mnie jeszcze i Po szerokim, po szerokim morzu, a Piotr Maciejowski zaśpiewał pieśń Skąd pierwsze gwiazdy oraz Matko, już nie ma Cię!. Następnie Olga Bończyk przedstawiła polskie tłumaczenia średniowiecznej pieśni religijnej Stabat Mater dolorósa. Kolejny utwór Modlitwę Lukrecji Ludomira Różyckiego zaprezentowała Joanna Nawrot-Maciejowska.

W dalszej kolejności Olga Bończyk zadeklamowała Już majowe świecą zorze oraz Hymn Na Dzień Zwiastowania N. P. Maryi Adama Mickiewicza. Publiczność miała również okazję wysłuchać trzech przykładów śpiewanego Pozdrowienia anielskiego – Zdrowaś Mario wykonaniu duetu Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak i Tomasz Janczak, Piotra Maciejowskiego oraz Joanny Nawrot-Maciejowskiej.

Kolejnym punktem programu był występ solowy Rafała Lewandowskiego, który zagrał Scherzo b-moll op. 31 Fryderyka Chopina. Następnie Olga Bończyk zaprezentowała utwory Anioł Pański Kornela Ujejskiego oraz Lilja Jadwigi Łuszczewskiej.

Piotr Maciejowski i Joanna Nawrot-Maciejowska

W dalszej kolejności publiczność mogła wysłuchać arii z największego jak się uważa oratorium o starotestamentowym proroku Eliaszu skomponowanego przez Felixa Mendelssohna w interpretacji Piotra Maciejowskiego.

W programie koncertu znalazły się również aria Kalafa z początku trzeciego (ostatniego) aktu opery Turandot Giacomo Pucciniego w wykonaniu Tomasza Janczaka oraz Duet Zosi i Franka z opery Flis Stanisława Moniuszki, a także aria Delilah z Samsona i Delilah Camille Saint-Saënsa, której interpretatorką była Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak.

Koncert zakończył się moniuszkowskim finałem w wykonaniu Joanny Nawrot-Maciejowskiej i Piotra Maciejowskiego. Na bis artyści zaprezentowali hymn religijny na Boże Ciało Chleb aniołów Cesara Francka.

Po występach Monika Salamon – Miłoboszewska – dyrektor Muzeum Romantyzmu w Opinogórze podsumowała trzy dni festiwalu:

„Trwaj chwilo, trwaj, jesteś piękną – chciałoby się rzec słowami wprost romantycznymi. Lecz co robi chwila? Nie słucha, ucieka, pozostawiając jednak w naszych sercach zapis nut wygranych, słów wyśpiewanych i wypowiedzianych podczas trzech dni wspaniałego, niezwykłego festiwalu muzycznego Mazovia Romatica Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu, który wybrzmiał w przestrzeni przed dworem, w budynku Oranżerii i tu w kościele. Każdego dnia inaczej, każdego dnia pięknie, każdego dnia niezwykle, przybliżając każdorazowo wielką spuściznę romantyków – epoki, której hołdujemy i którą kultywujemy.” 

Następnie Monika Salamon-Miłoboszewska po raz kolejny przypomniała, że organizacja festiwalu nie byłaby możliwa bez:

  • życzliwości Adama Struzika Marszałka Województwa Mazowieckiego, który zawsze z entuzjazmem wspiera muzealne inicjatywy, rozumie potrzeby instytucji kultury, w tym także muzeum, często nazywając je Perłą Mazowsza,
  • pomysłu z przeszłości na zorganizowanie takiego festiwalu, który znalazł się wśród wielu innych bogatych planów Romana Kochanowicza wieloletniego dyrektora Muzeum Romantyzmu w Opinogórze,
  • konkretnej koncepcji wydarzenia uwzględniającej dobór wielkich twórców epoki i wielkich artystów największych scen w Polsce i poza jej granicami prezentujących dzieła niezapomnianych mistrzów, przedstawionej przez firmę Annapurna Art reprezentowaną przez Joannę Nawrot-Maciejowską dyrektora artystycznego i Piotra Maciejowskiego dyrektora programowego,
  • otwartości na nowe wyzwania ze strony księdza kanonika Zbigniewa Rembały, proboszcza parafii pw. Św. Zygmunta w Opinogórze, który zgodził się udostępnić kościół i teren przed nim do organizacji koncertu w trzecim dniu festiwalu,
  • staranności pracowników muzeum zaangażowanych w różne zadania w trakcie realizacji projektu,
  • publiczności, która wspólnie z organizatorami kroczyła piękną, trzydniową drogą, dla której czas ten z pewnością nie był czasem straconym. Dyrektor Muzeum Romantyzmu podziękowała również Joannie Nawrot-Maciejowskiej oraz Piotrowi Maciejewskiemu reprezentującym firmę Annapurna Art oraz złożyła na ich ręce podziękowania dla pozostałych artystów. Przekazała także wyrazy wdzięczności dla mediów, dzięki którym również osoby nie mogące uczestniczyć w festiwalu, mogły przenieść się w ten wielki świat muzyczny.

Na zakończenie organizatorzy zaprosili na galę finałową festiwalu, która odbyła w niedzielę na Zamku Książąt Mazowieckich w Ciechanowie.

Komentarz Piotra Maciejowskiego, wybitnego tenora, dyrektora programowego wydarzenia, który wystąpi również na gali finałowej:

„Emocje były na pewno wielkie, gdyż zawsze pełen kościół ludzi mobilizuje śpiewaka, żeby dać z siebie wszystko, ale bardzo się cieszę, że opinogórska publika dopisała, zjawiła się, wysłuchała w całości długiego przecież, dwugodzinnego koncertu. Jestem bardzo szczęśliwy, że udało nam się w takim pięknym wnętrzu wykonać naprawdę kawał dobrej roboty, mówiąc kolokwialnie.

I organizacyjnie i muzycznie przede wszystkim, gdyż dzisiejsi artyści naprawdę stanęli na wysokości zadania. Te utwory które dzisiaj wykonywałem, śpiewałem już wcześniej. Część z nich nawet tutaj w Opinogórze, co prawda nie w kościele, ale w sali koncertowej w Oranżerii. Dzisiaj takim moim debiutem była tylko aria z oratorium Eliasz, ale myślę, że sobie poradziłem, więc jestem zadowolony. Jutro wystąpi wielu solistów, bo wystąpi 7 znakomitych artystów związanych naprawdę ze wszystkimi teatrami operowymi w Polsce, z Teatrem Wielkim Operą Narodową, Operą Bałtycką, z Mazowieckim Teatrem Muzycznym i myślę, że dobór repertuaru jest taki, że każdy znajdzie coś dla siebie – i miłośnicy poważnych, smutnych arii operowych, jak również ci, którzy chcą się pośmiać, pobawić przy operetkowych melodiach.”

Piotr Maciejowski skomentował również występy Tomasza Janczaka i Joanny Nawrot-Maciejowskiej:

„Tomasz Janczak zaprezentował się dzisiaj w bardzo wymagającym repertuarze, gdyż wykonał koronną, polską arię tenorową, czyli arię Stefana z opery Straszny dwór, następnie wykonał koronną arię włoską czyli Nessun dorma z opery Turandot i sądząc po brawach publiki, naprawdę poradził sobie bardzo dobrze.”

„Sama opera jest stosunkowo nieznana. Tak naprawdę w takim szerszym gronie jest znana ta Modlitwa Lukrecji jedynie, choć w zeszłym roku mieliśmy okazję wysłuchać koncertowej wersji całej opery Różyckiego w Teatrze Wielkim Operze Narodowej. Jest to wymagająca aria na pewno, na bardzo mocny, gęsty sopran i myślę, że moja żona sobie poradziła z tym bardzo dobrze.”

Dyrektor programowy Europejskich Dni Muzyki Romantyzmu Mazovia Romatica na koniec zdradził, że są już plany drugiej edycji festiwalu, która odbędzie się w przyszłym roku.

Informacje na temat artystów, którzy wystąpili podczas sobotniego koncertu:

Joanna Nawrot-Maciejowska to dyrektor artystyczny festiwalu Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu Mazovia Romantica. Jest również solistką Opery Wrocławskiej i Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Ukończyła z wyróżnieniem wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Ukończyła studia wyższe na wydziale Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, ponadto studiowała w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu. Uczestniczyła w międzynarodowych festiwalach muzycznych, jest laureatką wielu konkursów muzycznych. Występowała na koncertach i recitalach solowych w kraju i za granicą. W repertuarze posiada partie operowe i operetkowe, muzykę sakralną, oratoryjną, pieśni. Współtworzy zespół BalticQuasideon Group z którym koncertuje w Filharmoniach i salach koncertowych w Polsce i na świecie. Nagrała pierwszą płytę solową wraz zespołem i gościnnym udziałem orkiestry kameralnej TriCity pod dyrekcją Ariela Ludwiczaka z piosenkami Anny German. Jest również dyrektorem artystycznym licznych wydarzeń muzycznych. W 2024 r. ukończyła studia na Wydziale Zarządzania UW na kierunku menedżer kultury.

Piotr Maciejowski to dyrektor programowy festiwalu Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu Mazovia Romantica. Jest utalentowanym tenorem. Ukończył poznańską Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego oraz studia III stopnia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, uzyskując stopień doktora sztuki. Współpracuje z największymi operami oraz filharmoniami w Polsce. Swoje umiejętności doskonalił na licznych kursach. Współpracował z wieloma wybitnymi dyrygentami polskimi oraz zagranicznymi.

Olga Bończyk jest znaną aktorką oraz wokalistką. Jest absolwentką Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Swoją karierę rozpoczynała w zespole Spirituals Singers Band, który była wówczas jednym z najbardziej liczących się zespołów gospelowych w Polsce. Publiczność jednak najbardziej kojarzy ją z licznych roli w popularnych serialach i programach telewizyjnych.

Artystka współpracuje również z wieloma warszawskimi teatrami realizując swoje aktorskie zawodowe pasje. Aktorstwo to jednak nie jedyna pasja zawodowa artystki. Od wielu lat w towarzystwie najlepszych polskich muzyków jazzowych koncertuje z recitalami, które cieszą się wielkim uznaniem słuchaczy. Nagrała 6 solowych albumów oraz album wspólnie z Alicją Majewską, Włodzimierzem Korczem i Zbigniewem Wodeckim. Premiera jej najnowszego albumu Wracam odbyła się 15 marca 2024 roku.

Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak to absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Laureatka polskich i międzynarodowych konkursów wokalnych. Od 1993 roku solistka Opery Wrocławskiej. Wykonawczyni głównych partii muzycznych w najbardziej znanych operach. Jako pierwszy polski mezzosopran nagrała partię Azuceny na CD. Płyta ta została nominowana do prestiżowej nagrody Fryderyk 2000. Solistka jest również laureatką licznych odznaczeń, została między innymi odznaczona przez Prezydenta RP Srebrnym i Brązowym Krzyżem Zasługi, Nagrodą Prezydenta Miasta Lublina Osobowość Roku oraz brązową nagrodą Gloria Artis przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2010 roku uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych.

Tomasz Janczak ukończył Wydział Wokalno-Aktorski wrocławskiej Akademii Muzycznej. Na scenie zadebiutował w Hanowerze w partii Eisensteina w Zemście nietoperza. Solista największych teatrów muzycznych w kraju. Koncertował również w wielu krajach Europy i świata. Posiada tytuł reżysera teatralnego oraz stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka. Był reżyserem licznych wielkich produkcji operowych cieszących się olbrzymim uznaniem publiczności.

Rafał Lewandowski – pianista

Rafał Lewandowski jest pianistą, absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Ukończył z wyróżnieniem studia podyplomowe pod kierunkiem światowej sławy pianisty Bernarda Ringeissena w Paryżu. Otrzymał jednogłośnie I nagrodę na Konkursie Muzyki Kameralnej Conservatoire Rueil Malmaison we Francji. Regularnie koncertuje w Polsce, Europie oraz USA. Od kilku lat zajmuje się również działalnością pedagogiczną. Dokonał licznych nagrań dla wytwórni polskich i zagranicznych oraz rozgłośni radiowych i TV.

„Opera Romantica” – gala finałowa na zakończenie Europejskich Dni Muzyki Romantyzmu Mazovia Romantica 04.08.2024 r.

Czterodniowy festiwal Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu Mazovia Romantica zakończył się 4 sierpnia 2024 r. galą operowo-operetkową „Opera Romantica”. Wydarzenie odbyło się na dziedzińcu Zamku Książąt Mazowieckich w Ciechanowie.

W programie znalazły się arie i duety operowo-operetkowe Pucciniego, Verdiego, Rossiniego, Dvořáka, Offenbacha, Bizeta, Lehara czy Kalmana. Na scenie wystąpili artyści Teatru Wielkiego Opery Narodowej, Opery Wrocławskiej, Opery Bałtyckiej, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Lubelskiej i Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. Jana Kiepury:

  • Kamila Lendzion – sopran,
  • Joanna Nawrot-Maciejowska – sopran,
  • Karolina Sikora – mezzosopran,
  • Piotr Maciejowski – tenor,
  • Paweł Skałuba – tenor,
  • Jakub Milewski – baryton,
  • Jan Żądło – baryton,
  • Jakub Oczkowski – tenor i prowadzenie gali,
  • Olga Bończyk – aktorka,
  • oraz Płocka Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Mieczysława Smydy.

Publiczność powitała Płocka Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Mieczysława Smydy uwerturą do opery Carmen Georgesa Bizeta. Gospodarz wydarzenia – Jakub Oczkowski już na wstępie zapewnił, że koncert przepełniony będzie nie tylko muzycznymi niespodziankami. Następnie zaprosił na scenę Olgę Bończyk, która przywitała zgromadzonych gości. „Wielkie to święto muzyki operowej i operetkowej, zatem mam nadzieję, że ten wieczór zostanie w Państwa sercach na długo” – mówiła aktorka, po czym zaprosiła na scenę dyrektora Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie Roberta Kołakowskiego.

„Bardzo się cieszę, że ta gala odbywa się właśnie tutaj na zamku ciechanowskim. Ta gala zamyka pierwszy festiwal Europejskich Dni Muzyki Romantyzmu, która trwała przez trzy dni. Najpierw w Opinogórze, a dzisiaj tutaj – podsumowanie i ostatni koncert tego wielkiego wydarzenia.” – powiedział Robert Kołakowski, a następnie powitał przybyłych gości, między innymi: Prezydenta Miasta Ciechanów Krzysztofa Kosińskiego z małżonką, Wiceprezydent Miasta Ciechanów Olgę Zmudczyńską-Pabich, Wicestarostę Powiatu Ciechanowskiego Roberta Morawskiego, Wiceprzewodniczącą Rady Muzeum Szlachty Mazowieckiej Wiesławę Krawczyk.

Pierwszą część gali wypełniły arie operowe. Olga Bończyk przytoczyła słowa Luciano Pavarottiego: „Opera otwiera przed nami drzwi do innego świata” i zapewniła, że wieczór z pewnością na długo pozostanie w pamięci uczestników. Publiczność mogła wysłuchać Habanery w wykonaniu Karoliny Skiby, Toski zaprezentowanej przez Pawła Skałubę oraz arii z Rusałki A. Dvořáka, którą zaśpiewała Kamila Lendzion.

W dalszej części gali, arię Walentego z opery Faust zaprezentował Jakub Milewski, a arię Figara z Cyrulika sewilskiego zaśpiewał Jan Żądło. Po występie barytonów, uczestnicy mieli okazję wysłuchać duetu Joanna Nawrot-Maciejowska i Karolina Sikora w Barkaroli z Opowieści Hoffmana. Następnie na scenie wystąpili wszyscy artyści w scenie toastowej z opery Traviata Giuseppe Verdiego, po czym przyszedł czas na drugą część gali czyli operetkę. Zaczęła się się ona od kompozycji Johanna Straussa. Następnie w ramach niespodzianki Jakub Oczkowski zmierzył się z arią z operetki Diabelski jeździec Irme Kalmana. Wybrzmiały również między innymi dźwięki Czardasza Ilony z operetki Cygańska miłość w wykonaniu Kamili Lendzion.

Gala operowo-operetkowa była wspaniałym zwieńczeniem Europejskich Dni Muzyki Romantyzmu Mazovia Romantica. Festiwal był prawdziwą ucztą dla melomanów i miłośników poezji romantycznej. Wydarzenie to z pewnością wpisze się na stałe do kalendarza najważniejszych przedsięwzięć kulturalnych na Mazowszu.

Festiwal Mazovia Romantica – Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu zorganizowano ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik. Wśród partnerów festiwalu znaleźli się: Powiat Ciechanowski, Płocka Orkiestra Symfoniczna im. Witolda Lutosławskiego, Opera Bałtycka w Gdańsku, Dr Duda – pierwsze w Polsce kosmetyki uzdrowiskowe, Alexis – ekskluzywna odzież damska Ciechanów, Plastbud, Kwiaciarnia Róża Monika Jakubowska, Weronika z wypiekami, Hotel Atena oraz Qbatura Cafe & Hotel, Bank Spółdzielczy w Raciążu.

Artykuł, wywiady i zdjęcia: Krzysztof Rólka – Ciech24.pl

Źródło informacji o artystach: broszura informacyjna MazoviaRomantica Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu, Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Górnej.

Previous ArticleNext Article