„Romantycy z wyboru” – kolejny koncert w ramach Europejskich Dni Muzyki Romantyzmu

W piątek 2 sierpnia 2024 w sali koncertowej w Oranżerii Muzeum Romantyzmu w Opinogórze odbył się recital nadzwyczajny pt. „Romantycy z wyboru”. To już drugi koncert w ramach festiwalu Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu Mazovia Romantica.

Recital poprowadzili Adam Rozlach i Joanna Nawrot-Maciejowska, a gwiazdami koncertu byli Tomasz Konieczny (bas-baryton) i Lech Napierała (fortepian), którzy zaprezentowali pieśni Wagnera, Moniuszki oraz tradycyjne pieśni ukraińskie doby romantyzmu, wśród których znalazły się utwory:

  • R. Wagner, Wesendonc Lieder WWV 91 do słów Mathilde Wesendonck: Der Engel – Anioł, Stehe still! – Zatrzymaj się!, Im Treibhaus – W oranżerii, Schmerzen – Cierpienie, Traüme – Sen;
  • M. Łysenko – wybór V pieśni ukraińskich;
  • S. Moniuszko – wybór pieśni ze Śpiewnika domowego: Dziad i baba do słów J.I. Kraszewskiego, Trzech Budrysów do słów A. Mickiewicza, Stary Kapral do słów W. Syrokomli, Znasz-li ten Kraj do słów A. Mickiewicza.

Prowadzący koncert Adam Rozlach to dziennikarz muzyczny Programu 1 Polskiego Radia oraz prezenter TVP Kultura. Jest absolwentem Liceum Muzycznego (1975) i Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach (dyplom 1981).

Jest również komentatorem międzynarodowych konkursów muzycznych oraz jurorem krajowych oraz zagranicznych konkursów muzycznych. To także autor książki Spełnione marzenia Barbary Hesse-Bukowskiej, która jest wynikiem rozmów przeprowadzonych z polską pianistką, laureatką II nagrody IV Konkursu Chopinowskiego. Adam Rozlach jest laureatem licznych nagród oraz odznaczeń.

Komentarz Adama Rozlach do piątkowego koncertu:

„My z boku patrzyliśmy i widzieliśmy wielką radość publiczności, wielkie wzruszenie publiczności, zwłaszcza po kozaku ostatnim – takim prawdziwym hymnie, który tak niezwykle zakończył ten wieczór. Ale myślę, że wszyscy byliśmy świadkami niezwykłej interpretacji tych pieśni, które są najbardziej związane z nami, naszymi uczuciami, z miłością, tym co w naszym życiu najważniejsze.

A przeżywaliśmy to szczególnie, kiedy mogliśmy myśleć o Mathilde Wesendock oraz o Richardzie Wagnerze, których miłość stała się owocem nie tylko pięciu pieśni, które były wykonywane na samym początku koncertu, ale także wielkiej opery Tristan i Izolda, która była pisana właśnie w tym czasie, tych największych wzruszeń obojga tak czułych, wrażliwych twórców, bo ona była poetką, a on był kompozytorem wielkim. Były pieśni ukraińskie, były pieśni narodowe polskie Stanisława Moniuszki.

Adam Rozlach

Bardzo szeroki zakres repertuarowy, ale przede wszystkim dla publiczności możliwość poznawania wielu rzeczy, których do tej pory mogła nie znać. Ja na przykład po raz pierwszy zetknąłem się z pieśniami Mykoły Łysenki, tego ukraińskiego, narodowego Moniuszki, jeśli tak można powiedzieć. To było bardzo poznawcze, edukacyjne, a przy tym artystyczne, bo mieliśmy do czynienia ze śpiewem jednego z najsłynniejszych dzisiaj wokalistów na świecie.

Polski śpiewak Tomasz Konieczny do takiej elity należy. Przyjechał do nas dzisiaj w nocy prosto z Bayreuth, gdzie występuje na słynnym wagnerowskim festiwalu na „Zielonym Wzgórzu” w Bawarii. Możemy się cieszyć, możemy czuć wielką dumę, że organizatorom udało się zaprosić Tomka Koniecznego tutaj do nas. Myślę, że było to dla nas mega wydarzenie, jak to się mówi w języku młodych ludzi.”

Lech Napierała (fortepian) i Tomasz Konieczny (bas-baryton)

Joanna Nawrot-Maciejowska to dyrektor artystyczny festiwalu Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu Mazovia Romantica.

Jest również solistką Opery Wrocławskiej i Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Ukończyła z wyróżnieniem wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Ukończyła studia wyższe na wydziale Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, ponadto studiowała w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu.

Uczestniczyła w międzynarodowych festiwalach muzycznych, jest laureatką wielu konkursów muzycznych. Występowała na koncertach i recitalach solowych w kraju i za granicą. W repertuarze posiada partie operowe i operetkowe, muzykę sakralną, oratoryjną, pieśni. Współtworzy zespół BalticQuasideon Group z którym koncertuje w Filharmoniach i salach koncertowych w Polsce i na świecie.

Nagrała pierwszą płytę solową wraz zespołem i gościnnym udziałem orkiestry kameralnej TriCity pod dyrekcją Ariela Ludwiczaka z piosenkami Anny German.

Jest również dyrektorem artystycznym licznych wydarzeń muzycznych. W 2024 ukończyła studia na Wydziale Zarządzania UW na kierunku menedżer kultury.

Joanna Nawrot-Maciejowska

Komentarz Joanny Nawrot-Maciejowskiej na temat recitalu „Romantycy z wyboru”:

„Czuję się wzruszona i zaszczycona obecnością tak wspaniałych artystów jakimi są Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Ten recital nadzwyczajny z pieśniami Wagnera, z pieśniami Łysenki, z pieśniami Moniuszki to prawdziwa uczta dla melomanów nie tylko z Opinogóry czy Mazowsza, ale całej Polski. Goście byli zachwyceni, ja również jestem zachwycona, pod wrażeniem, nie tylko jako jeden z organizatorów, ale także jako artystka przede wszystkim, bo ta wrażliwość na piękno dźwięku, na piękno muzyki, na piękno partnerowania, tutaj była czymś niezwykłym.

Panowie stworzyli taką kreację aktorską, wokalną, taki dialog pomiędzy instrumentem solowym jakim jest fortepian i instrumentem jakim jest głos ludzki. Ten dialog był naprawdę niebywały, to współbrzmienie, doskonałe partnerowanie pianisty soliście, cały czas podążanie za słowem, za muzyką, za frazą. Coś wspaniałego.

Cieszę się, że tak zacni artyści wystąpili na pierwszej edycji tego festiwalu i życzymy sobie, żeby jeszcze kiedyś do nas powrócili z innym programem, choć ten był już tak arcyciekawy i zapierający dech w piersiach, więc nie wiem, co mogliby jeszcze ciekawszego przygotować.

Adam Rozlach, Joanna Nawrot-Maciejowska i Monika Salamon – Miłoboszewska – dyrektor Muzeum Romantyzmu w Opinogórze

Przygotowałam ten scenariusz festiwalu, jak i cały program przede wszystkim, ale pomagał mi również mój mąż Piotr Maciejowski, który jest dyrektorem programowym. Z dbałością o każdy szczegół podeszliśmy do tego wydarzenia, ponieważ zależy nam na kultywowaniu muzyki doby romantyzmu, także twórców literackich, poetów, którzy tworzyli tę warstwę słowną do muzyki.

Czasem to pierwszy był wiersz, czasem pierwsza muzyka. Wybieraliśmy tak, aby ten program był różnorodny. Pierwszego dnia koncert skrzypcowy Beethovena, serenada Karłowicza, czyli takie utwory stricte instrumentalne z orkiestrami.

Drugi dzień to właśnie liryka wokalna polska, ukraińska, niemiecka. Trzeci dzień to muzyka sakralna doby romantyzmu, a czwarty dzień, to dzień w Ciechanowie z operą i operetką. Epoka romantyzmu przede wszystkim to opera i operetka. Najwięcej oper i operetek powstało w tym czasie, w tej dobie i będziemy ją prezentować. Cały czas jesteśmy w kręgu muzyki romantycznej i będziemy kultywowali ten piękny festiwal i tę piękną muzykę i słowo.

Mam nadzieję, że w przyszłej edycji połączymy ją również z obrazem, będzie to taki festiwal interdyscyplinarny. Czas pokaże, miejmy nadzieję, że będzie to takie święto, święto dla całej Polski, a może i Europy.”

Tomasz Konieczny (bas-baryton)

Tomasz Konieczny to absolwent PWSFTviT w Łodzi, studiował również śpiew solowy na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie i w Wyższej Szkole Muzycznej im. Carla Marii von Webera w Dreźnie. Występował w produkcjach filmowych i telewizyjnych, debiutował w filmie Andrzeja Wajdy Pierścionek z Orłem w Koronie. Konieczny jest regularnie zapraszamy do współpracy przez najlepsze teatry operowe na świecie.

Jest również stałym gościem najbardziej renomowanych festiwali, w tym Festspiele w Bayreuth i Salzburgu. W latach 2006-2016 należał do stałego zespołu Deutsche Oper am Rhein. Od 2009 r. jego artystyczną ojczyzną jest Opera Wiedeńska. Kreacje: Alberyka, Wotana, Telramunda, Amfortasa, Jochanaana, czy Holendra ugruntowały jego pozycję jako jednego z najlepszych wykonawców ról Wagnera. W 2019 r. uhonorowany został tytułem Kammärsänger Opery Wiedeńskiej. Tomasz Konieczny jest też doskonałym śpiewakiem koncertowym.

W 2020 roku Halka Moniuszki przygotowywana w koprodukcji Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie i Theater an der Wien, w której występował w roli Janusza, była nominowana do nagrody Grammy.

Tomasz Konieczny – bar-baryton

Komentarz Tomasza koniecznego do występu na scenie w Muzeum Romantyzmu w Opinogórze:

„To był mój pierwszy występ w Muzeum Romantyzmu w Opinogórze. W ogóle jestem pierwszy raz w Ciechanowie i pierwszy raz w Opinogórze, więc bardzo to jest dla mnie ciekawe doświadczenie. Sala jest niewielka i ma taką specyficzną akustykę, która może nie jest wybitną akustyką, jeżeli chodzi o koncerty, koncerty kameralne, ale nie przeszkadza to. Nie jest tak, że jest to jakaś akustyka, która kompletnie się nie sprawdza. Jest taka, jaka jest. My z pianistą często występujemy w różnych przestrzeniach, które nie do końca są przestrzeniami koncertowymi.

Atmosfera była wspaniała, to pokazuje jasno, że ludzie u nas w kraju bardzo potrzebują takich przeżyć, takich doznań i również takiego repertuaru, bo ja zawsze próbuję przemycać troszeczkę Wagnera w tych moich występach w Polsce, który jest u nas w zasadzie kompletnie nieznany, albo bardzo mało znany.

Lech Napierała (fortepian) i Tomasz Konieczny (bas-baryton)

Miejsce jest oczywiście piękne, inicjatywa państwa Maciejowskich wspaniała, zrobienia tego festiwalu i próba ożywienia kulturalnego tego miejsca. Jestem absolutnie za. Od dwóch lat realizuję również na Pomorzu Baltic Opera Festiwal jako dyrektor artystyczny, wiem jaka to jest ciężka robota. Ten nasz festiwal ma ogromne rozmiary, ten festiwal jest takim kameralnym festiwalem, ale to nie ma znaczenia.

Najważniejsze jest to, żeby takie imprezy się odbywały, żeby one miały miejsce i żeby przyciągały one coraz większą rzeszę publiczności, bo jak ci państwo, którzy byli dzisiaj na tym koncercie powiedzą dalej, że wzruszyli się, że doznali pewnych przeżyć specjalnych, to powiedzą swoim znajomym: przyjdź następnym razem, chodź ze mną, albo przyjdź w ogóle na koncert i ci ludzie przyjdą. Tak to się odbywa, to nie jest nic nadzwyczajnego, to jest normalna sytuacja, w której my funkcjonujemy.

Ja widzę na tym polskim Pomorzu, tworząc ten Baltic Opera Festiwal od dwóch lat, że zapotrzebowanie jest ogromne. Mało tego, na te spektakle operowe w Operze Leśnej przychodzi bardzo dużo młodych ludzi, a to jest największy problem, z jakim borykamy się obecnie na świecie w teatrach operowych, że tam tej młodzieży jest mało. U nas tej młodzieży jest bardzo dużo i tutaj również patrząc na przekrój, nie ma tutaj tylko ludzi w podstarzałym wieku, są ludzie w średnim wieku i to jest bardzo, bardzo dobrze. Bardzo się cieszę, że taka sytuacja ma miejsce, z przyjemnością tu wystąpiłem. Wiem co to znaczy tworzyć nowy festiwal, dlatego jak Piotr Maciejowski poprosił mnie o udział w tym koncercie, natychmiast się zgodziłem, powiedziałem: Tak Piotrek, przyjadę, zaśpiewam ci z przyjemnością.

W porównaniu z repertuarem który normalnie na co dzień wykonuję, pieśni ukraińskie, to nie są może utwory jakoś bardzo skomplikowane. Oczywiście jest ten problem językowy, trzeba to przygotować. Ja śpiewałem w swoim życiu kilka i ról i rosyjskich pieśni. Nagrałem nawet taką płytę z pianistą Lechem Napierałą.

Od momentu wybuchu wojny (Wojna w Ukrainie…) stwierdziliśmy, że na razie pauzujemy z muzyką rosyjską. Tej pauzy było dosyć sporo, w tej chwili wracamy do Rachmaninowa, który jest bogu ducha winien, bo przecież sam był emigrantem i pisał romanse nie mające nic wspólnego z jakimś ideologicznym zaangażowaniem. Natomiast w momencie wybuchu wojny stwierdziliśmy z pianistą Lechem Napierałą, że trzeba zainteresować się może muzyką ukraińską.

Oczywiście przygotowaliśmy pięć pieśni ukraińskich i nosimy się z zamiarem nagrania z wybitną, ukraińską artystką sopranistką wspólnej płyty. To jest cały czas w założeniach, zamierzeniach. Robi się to, co się robi, język ukraiński jest do śpiewania dużo, dużo fajniejszy niż język rosyjski, co mnie bardzo cieszy. Ja tak przypuszczałem, że tak jest. Jest troszeczkę inny od rosyjskiego, jest taki bliższy nam również, bardziej zrozumiały dla nas i uważam, ze w tej chwili całą naszą społeczność ukraińską, która jest w Polsce, ale również w całej Europie, na całym świecie, trzeba wspierać jak tylko można. Dla nich to bardzo dużo znaczy, że Polak śpiewa pieśni ukraińskiego kompozytora.”

Lech Napierała (pianista)

Pianista Lech Napierała, który wystąpił razem z Tomaszem Koniecznym należy do grona czołowych polskich pianistów-kameralistów, specjalizujących się wykonawstwie pieśni, ceniony zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami. Regularnie występuje ze światowej sławy artystami oraz zapraszany jest do najbardziej prestiżowych sal koncertowych.

Pianista ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny w Wiedniu w klasie akompaniamentu wokalnego, a wcześniej Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie. W jego dorobku fonograficznym znajdują się płyty wydane przez wytwórnie Dal Segno/Universal, Signum, NIFC, DUX, i Anaklasis.

Lech Napierała jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu i Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Jest też gościnnym profesorem Akademii Operowej, działającej przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, regularnie prowadząc tam kursy pieśni dla wokalistów i pianistów.

Lech Napierała – pianista

Tekst, wywiady, zdjęcia Ciech24.pl

Źródło informacji o artystach: broszura informacyjna MazoviaRomantica Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu, Muzeum Romantyzmu w Opinogórze, 1-3 sierpnia 2024 r.

Previous ArticleNext Article