„Rozważna i romantyczna” – plenerowy koncert inauguracyjny w ramach Europejskich Dni Muzyki Romantyzmu

Za nami pierwszy z koncertów zorganizowanych przez Muzeum Romantyzmu w Opinogórze w ramach Europejskich Dni Muzyki Romantyzmu MAZOVIA ROMANTICA. Wydarzenie jest objęte patronatem honorowym przez Marszałka Województwa Mazowieckiego Adama Struzika.

Zadanie pn.: „Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu Mazovia Romantica” jest realizowane ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Joanna Nawrot Maciejowska.

Ideą festiwalu MAZOVIA ROMANTICA jest prezentowanie sztuki doby romantyzmu w Polsce i na świecie. Poświęcony jest tradycjom XIX-wiecznej muzyki i poezji, której bogactwo jest niewyczerpalnym źródłem repertuarowym oraz inspiracją dla twórców. Wydarzenie łączy muzykę zarówno wokalną, jak i instrumentalną z poezją i słowem. Zaplanowano występy ponad 20 wyjątkowych osobowości scenicznych: śpiewaków, kameralistów, aktorów, instrumentalistów, orkiestry i osób medialnych.

Koncert pn. „Rozważna i romantyczna” odbył się w czwartek 1 sierpnia 2024 przed dworem, a w programie znalazły się: Koncert skrzypcowy Ludwiga van Beethovena, Polonez nr 2 Karola Lipińskiego, Romans Ludwiga van Beethovena, Serenada Mieczysława Karłowicza, recytacje poezji. Wydarzenie poprowadził Adam Rozlach, wystąpili: Karolina Nowotczyńska (skrzypce), Zespół Kameralny Płockiej Orkiestry Symfonicznej im. W. Lutosławskiego, Przemysław Neumann – dyrygent, Małgorzata Rożniatowska – aktorka.

Uczestników przywitał Adam Rozlach, który na wstępie przypomniał o przypadającej 1 sierpnia 80. rocznicy wybuchu powstania warszawskiego. Następnie zapowiedział początek nowej ery – nowego festiwalu na mazowieckiej ziemi:

„Bardzo to jest cenne, bardzo to jest niezwykłe, ponieważ znajdujemy się w nadzwyczajnym miejscu – siedzibie Muzeum Romantyzmu w Opinogórze. Jakże w takim miejscu miałoby nie być festiwalu, który jest poświęcony romantyzmowi, najszerzej rozumianemu? Romantyzmowi nie tylko spod znaku polskich poetów, z wybitnym patronem Zygmuntem Krasińskim, ale także z kompozytorami, których będziemy dzisiaj i najbliższych trzech dniach słuchać. Kompozytorami polskimi, ale także wielkimi kompozytorami epoki romantyzmu, pochodzącymi z innych krajów, innych kultur.”

Wyraził również nadzieję, że ta niezwykła atmosfera utrzyma się aż do kolejnego festiwalu Mazovia Romantica. Zapowiedział kolejne koncerty w ramach tegorocznego festiwalu oraz podziękował Małgorzacie Rożniatowskiej za przybliżenie najbardziej wartościowych przykładów poezji romantycznej, nie tylko romantycznych poetów, ale również piszących o tych romantycznych wartościach. Następnie oddał głos Monice Salamon-Miłoboszewskej – dyrektor Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Górnej.

Monika Salamon-Miłoboszewska przywitała przybyłych gości wśród których znaleźli się: Wiesława Krawczyk – przedstawicielka Rady Muzeum Romantyzmu w Opinogórze, Teresa Kaczorowska – Prezes Związku Literatów na Mazowszu, gospodyni muzealnego cyklu „Opinogórskie Spotkania z Literaturą”, Zofia Humięcka – gospodyni muzealnego cyklu „Salonik Elizy”, Zbigniew Ptasiewicz – Prezes Towarzystwa Miłośników Opinogóry, Rafał Porębski – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Ciechanowie, Tadeusz Dłubisz – Regionalny Koordynator ds. Filatelistyki Poczty Polskiej oraz pozostałych uczestników wydarzenia.

„1 stycznia 2024 r. minęło 25 lat od powstania Samorządu Województwa Mazowieckiego. Jako instytucja kultury prowadzona i finansowana ze środków samorządowych, jesteśmy szczęśliwi i dumni, że w roku tego jubileuszu, dzięki dotacjom celowym przyznanym przez Samorząd Województwa Mazowieckiego, możemy realizować wiele projektów, które wcześniej zaistniały w naszych planach i marzeniach, a teraz mogą stać się muzealną rzeczywistością.

Wśród tych projektów bardzo znaczące miejsce zajmuje Festiwal „Mazovia Romantica” będący pięknym spotkaniem z muzycznym i słownym dziedzictwem romantyzmu, z pozostawioną nam przez przodków wielką spuścizną, obrazującą ogromne znaczenie tej epoki na bieg historii.” – mówiła Monika Salamon-Miłoboszewska.

W dalszej części przemówienia przypomniała, że realizacja tego projektu nie byłaby możliwa, gdyby zabrakło:

  • życzliwości Adama Struzika Marszałka Województwa Mazowieckiego, który zawsze z entuzjazmem wspiera muzealne inicjatywy, rozumie potrzeby instytucji kultury, w tym także muzeum, często nazywając je Perłą Mazowsza,
  • pomysłu z przeszłości na zorganizowanie takiego festiwalu, który znalazł się wśród wielu innych bogatych planów Romana Kochanowicza wieloletniego dyrektora Muzeum Romantyzmu w Opinogórze,
  • konkretnej koncepcji wydarzenia uwzględniającej dobór wielkich twórców epoki i wielkich artystów największych scen w Polsce i poza jej granicami prezentujących dzieła niezapomnianych mistrzów, przedstawionej przez firmę Annapurna Art reprezentowaną przez Joannę Nawrot-Maciejowską Dyrektora Artystycznego i Piotra Maciejowskiego Dyrektora Programowego,
  • otwartości na nowe wyzwania ze strony księdza kanonika Zbigniewa Rembały, proboszcza parafii pw. Św. Zygmunta w Opinogórze, który zgodził się udostępnić kościół i teren przed nim do organizacji koncertu w trzecim dniu festiwalu,
  • staranności pracowników muzeum zaangażowanych w różne zadania w trakcie realizacji projektu.

Podziękowała również mediom, które objęły festiwal patronatem: portalowi muzycznemu Orfeo, magazynowi Presto, Radiu dla Ciebie, Katolickiemu Radiu Diecezji Płockiej, Tygodnikowi Ciechanowskiemu, portalowi Ciech.24.pl

Na zakończenie przemówienia podziękowała przybyłej publiczności i wyraziła nadzieję, że to jeszcze nie koniec wspólnej podróży po romantycznym świecie.

W dalszej części wydarzenia Adam Rozlach przywitał artystów, którzy rozpoczęli koncert od Serenady Mieczysława Karłowicza, który skomponował ją w wieku zaledwie 21 lat. Dzieło to niewątpliwie mieści się w gronie najwybitniejszych serenad pisanych w epoce romantyzmu. Można w nim znaleźć charakterystyczną dla kompozytora nutę nostalgii, zadumy, refleksji. Najpierw marsz, potem romans, a następnie najbardziej popularny walc, nawiązujący do utworów Piotra Czajkowskiego i najbardziej kunsztowny finał. Następnie Małgorzata Rożniatowska zaprezentowała najbardziej wartościowe przykłady romantycznych poezji: utwory Ewy Lipskiej, Agnieszki Osieckiej, Beaty Obertyńskiej, Władysława Broniewskiego i Zuzanny Ginczanki. Kolejnym utworem był jeden z najtrudniejszych koncertów jakie powstały w literaturze skrzypcowej – koncert Ludwiga van Beethovena skomponowany w 1806 roku.

Skomplikowana struktura, piękne liryczne melodie, nie brakuje słynnego beethovenowskiego dramatyzmu, ale dominuje atmosfera liryczna. W programie znalazły się również Polonez nr 2 Karola Lipińskiego oraz Romans Ludwiga van Beethovena.

Na zakończenie dyrektor artystyczny festiwalu Joanna Nawrot Maciejowska podziękowała publiczności oraz artystom, a także dyrekcji muzeum. Zdradziła, że pierwszy raz była w Opinogórze jako dziewczyna Piotra Maciejowskiego, a romantyczna atmosfera tego miejsca przyczyniła się do tego, że para już wkrótce została małżeństwem.

Zwróciła również uwagę, na kunszt artystyczny Karoliny Nowotczyńskiej, która grała na skrzypcach nie patrząc w nuty przez ponad 50 minut. Na koniec zaprosiła do uczestnictwa w kolejnych dniach festiwalu Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu MAZOVIA ROMANTICA.

Tekst, zdjęcia: Ciech24.pl

Previous ArticleNext Article