Tymczasowe zalecenia dla pracodawców w związku z Koronawirusem SARS-CoV-2 (stan na 25.03.2020r.). Opracowane na podstawie raportu CDC (The Centers for Disease Control and Prevention).
1. Jeśli to możliwe:
- oddeleguj pracowników do wykonywania pracy w domu;
- ogranicz liczbę pracowników przebywających w zakładzie pracy w tym samym czasie (system zmianowy, rotacyjny, elastyczny czas pracy);
- zrezygnuj z konferencji i szkoleń, materiały edukacyjne, instruktaże prześlij za pośrednictwem poczty elektronicznej lub udostępnij je na platformach inter/intranetowych;
- ogranicz podróże służbowe i delegacje zagraniczne. Pracownik ma prawo odmówić udziału w delegacji do miejsc, w których występuje transmisja koronawirusa SARS-CoV-2.
2. Zleć codzienną rutynową dezynfekcję często dotykanych powierzchni w miejscu pracy (klamki, blaty robocze na stanowiskach, biurka, klawiatury, umywalki, toalety, dozowniki mydła i inne). W miarę możliwości zapewnij dostęp do jednorazowych chusteczek odkażających, których pracownik może użyć samodzielnie przed i po zakończeniu pracy na swoim stanowisku.
3. Zalecaj jak najczęstsze mycie rąk. Mycie rąk mydłem i wodą przez co najmniej 20 sekund powinno być przeprowadzone zawsze, gdy widoczne jest ich zabrudzenie.
4. W pobliżu wejścia do zakładu pracy oraz w wielu widocznych miejscach na jego terenie umieść ogólnodostępne dla pracowników dozowniki środków odkażających skórę w opakowaniach niewymagających dotykania palcami (najlepiej spryskiwacze i dozowniki uruchamiane naciskiem przedramienia lub łokcia).
- Skład środków odkażających powinien bazować na co najmniej 70% roztworach alkoholowych, środek należy dokładnie rozprowadzić na suchej lub dokładnie osuszonej skórze rąk, w tym w przestrzeniach międzypalcowych, a następnie odczekać co najmniej 20 sekund.
5. W widocznych miejscach umieść w zakładzie pracy plakaty edukacyjne informujące o prawidłowym sposobie mycia rąk i innych zachowaniach higienicznych (w razie konieczności kichanie, chrząkanie, kasłanie, ziewanie w chusteczkę higieniczną, a przy braku jej dostępności – w zgięcie łokciowe, unikanie dotykania oczu, ust, nosa), zachowaniu co najmniej 2 m odległości pomiędzy współpracownikami oraz konieczności pozostania w domu w przypadku wystąpienia objawów infekcji dróg oddechowych, zwłaszcza kaszlu, duszności oraz gorączki (tj. temperatura ciała mierzona w dole pachowym lub na czole >38oC) do czasu całkowitego ustąpienia objawów (samoistnego, nie pod wpływem leków).
6. O pozostaniu w domu z powodu wystąpienia objawów infekcji dróg oddechowych, pracownik powinien poinformować pracodawcę telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz powinien zostać zwrotnie poinformowany o konieczności skontaktowania się telefonicznie z placówką podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), która ustali dalsze postępowanie (zalecenia, wizytę).
Jeśli pracownik podejrzewa u siebie zakażenie SARS-CoV-2 (kontakt z potwierdzonym przypadkiem zakażenia lub pobyt w miejscach z potwierdzoną transmisją wirusa) musi zostać informowany o konieczności zgłoszenia tego podejrzenia do Państwowej Inspekcji Sanitarnej i przestrzegania zaleceń co do postępowania w związku ze zwiększonym ryzykiem zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 wywołującym chorobę COVID-19.
7. Wobec pracownika zgłaszającego występowanie objawów infekcji dróg oddechowych oraz chęć pozostania w domu nie należy stosować strategii represyjnych pod postacią kar, nagany i innych. Nie należy także wymagać natychmiastowego potwierdzenia objawów infekcji/ zwolnienia lekarskiego z POZ, ponieważ ze względu na znaczną liczbę zgłoszeń oraz interwencji medycznych, system opieki zdrowotnej może być przeciążony.
8. Pracownik z objawami infekcji dróg oddechowych, zwłaszcza kaszlem, dusznością i gorączką, który stawi się w miejscu pracy, powinien zostać jak najszybciej odizolowany od współpracowników i niezwłocznie odesłany do domu z zaleceniem kontaktu telefonicznego z POZ oraz konieczności przestrzegania zaleceń Państwowej Inspekcji Sanitarnej co do postępowania w związku ze zwiększonym ryzykiem zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 wywołującym chorobę COVID-19.
Transport pracownika powinien odbyć się samochodem prywatnym lub taksówką po wyposażeniu pracownika w maseczkę na twarz oraz rękawiczki jednorazowe.
9. Pracownicy, którzy wrócili do Polski z obszarów występowania koronawirusa SARS-CoV-2 (lista publikowana pod adresem www.gis.gov.pl), niezależnie od okoliczności odbywania podróży (urlop wypoczynkowy, delegacja służbowa), przez kolejne 14 dni od powrotu pozostają w domu (kwarantanna – niezwłoczny kontakt z właściwą Powiatową Stacją Sanitarną) z zaleceniem codziennej samokontroli stanu zdrowia (pomiar temperatury ciała, samoobserwacja pod kątem wystąpienia takich objawów, jak gorączka, bóle mięśniowe, kaszel, duszność).
10. Pracownik, który nie ma objawów infekcji układu oddechowego, ale miał bliski kontakt z osobą, u której potwierdzono zakażenie wirusem SARS-CoV-2, tj. pozostawał w bezpośrednim kontakcie z osobą chorą (współmieszkaniec, współpracownik) lub w kontakcie w odległości mniej niż 2 metrów przez ponad 15 minut (prowadzenie rozmowy); powinien niezwłocznie skontaktować się z powiatową stacją sanitarno-epidemiologiczną i pozostać przez co najmniej 14 dni w domu o czym należy poinformować pracodawcę (punkt 5).
11. Wszelkie podjęte działania w miejscu pracy nie mogą nosić znamion dyskryminacji.
Źródło:
- Ministerstwo Zdrowia
- PZH – Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego
- Instytut Medycyny Pracy im. prof J. Nofera
- The Centers for Disease Control and Prevention