W upalne niedzielne popołudnie 9 lipca 2023 r. w oranżerii Muzeum Romantyzmu w Opinogórze odbył się Koncert Niedzielny pod nazwą „Złoty wiek pieśni francuskiej. Od Berlioza do Ravela”.
Współorganizatorem koncertu była Polska Opera Królewska, a partnerem wydarzenia Instytut Francuski w Warszawie oraz Opera Time. Na scenie wystąpili: Olga Pasiecznik – sopran, Nicolas Cavallier – bas-baryton, Krzysztof Trzaskowski – fortepian.
Artyści: Olga Pasiecznik, Nicolas Cavallier, Krzysztof Trzaskowski
Aldona Łyszkowska – Kierownik Działu Wydawnictw, Edukacji i Promocji, Kustosz i Monika Salamon-Miłoboszewska – Dyrektor Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Górnej.
Olga Pasiecznik ukończyła studia wokalne w Kijowskim Konserwatorium, następnie kontynuowała edukację na studiach podyplomowych w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej w 1992 roku, a cztery lata później na scenie Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu. Występowała w przedstawieniach operowych na najbardziej znanych i prestiżowych scenach świata. Ma na koncie ponad czterdzieści partii, m.in. w operach Monteverdiego, Glucka, Haendla, Mozarta, które przyniosły jej uznanie krytyki i publiczności.
Wielokrotnie występowała z najwybitniejszymi orkiestrami z Polski i całego świata. Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych. Została wyróżniona także w Polsce m.in. Paszportem Polityki (1997), nagrodami Fryderyk za najlepsze nagrania solowe (1997, 2004).
W 2005 i 2010 roku została nominowana przez międzynarodowy magazyn operowy „Opernwelt” do tytułu „Najlepsza śpiewaczka sezonu artystycznego”. W 2012 została odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej.
Artyści: Krzysztof Trzaskowski, Olga Pasiecznik, Nicolas Cavallier.
Nicolas Cavallier – po otrzymaniu dyplomu w Royal Academy of Music w Londynie zadebiutował rolą Sarastra („Czarodziejski flet”) w reżyserii Petera Sellarsa. Skala głosu pozwoliła mu śpiewać w wielu operach Mozarta i Rossiniego w paryskim teatrze Champs-Élysées. Wcielał się w bohaterów operowych takich jak: Escamillo, Arkel, Méphisto, Nilakantha, Scarpia oraz Philippe II.
Śpiewał na najbardziej prestiżowych scenach świata: La Scala w Mediolanie, Deutsche Oper w Berlinie, La Monnaie w Brukseli oraz w Wiedniu, Seattle, Nowym Jorku, Hong Kongu, Omanie, Zurychu, Genewie. Pracował z reżyserami i dyrygentami najwyższej rangi.
W sezonie 2022 śpiewał w operze Meyerbeer’a „Les Huguenots” (La Monnaie, Bruksela), w „Dydonie i Eneaszu” Berlioza (Opera Köln), „Dialogue des Carmélites” Poulenca w Strasburgu oraz „Cosi fan tutte” w Zurychu. Równolegle z karierą operową, Nicolas Cavallier współpracował z Williamem Christie I, nagrał wiele płyt z utworami kompozytorów barokowych.
Krzysztof Trzaskowski – absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest laureatem wielu prestiżowych konkursów pianistycznych, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina (2005). Był również stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Podlaskiego.
Występował w najważniejszych salach koncertowych Europy i świata, m.in. w Japonii, Chinach, Korei Południowej, Indiach, USA, Kanadzie, Niemczech, Francji, we Włoszech, Szwajcarii, Hiszpanii, Norwegii, Rosji. Podczas obchodów Roku Chopinowskiego zagrał serię koncertów „Chopin na klasycznie i jazzowo”. Występował również podczas koncertu „Polska Fryderyka Chopina” i „Epoki Romantyzmu”, zorganizowanego przez Ambasadę Brytyjską w Warszawie z okazji wizyty w Polsce Ich Królewskich Wysokości – Księcia Walii i Księżnej Kornwalii.
Z okazji 200. rocznicy urodzin Chopina prowadził kursy mistrzowskie w Indiach i nagrał płytę „Chopin for India”. W 2017 roku był jurorem na prestiżowym konkursie Manhattan International Music Competition w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Nagrywał dla Polskiego Radia i Telewizji. Artyści zaprezentowali następujące utwory:
- Henri Duparc – „Au pays où se fait la guerre”, „L’invitation au voyage”, „Phidylé”, „Manoir de Rosemonde”, „Chanson triste”
- Claude Debussy – „Romance”, „Fleur des blés”, Suita „Pour le piano”
- Hector Berlioz – „Le spectre de la rose”, „Devant la maison” z opery „La damnation de Faust”,
- Maurice Ravel – „Don Quichotte à Dulcinée”, Cinq mélodies populaires grecques”
- Jean-Paul-Égide Martini – „Plaisir d’amour”
Po zakończeniu koncertu odbyła się wystawa – Galeria Jednego Obrazu, podczas której zaprezentowany został obraz Antoniego Brodowskiego „Portret Jana Leona Hipolita Kozietulskiego”, własność Muzeum Narodowego w Warszawie, znajdujący się na ekspozycji stałej Muzeum Romantyzmu w Opinogórze.
Antoni Brodowski był jednym z bardziej znanych, polskich malarzy początku XIX wieku. Szkolił się od najbardziej znanych autorów francuskiego malarstwa. W swojej sztuce często nawiązywał do tematów biblijnych i antycznych. Chętnie podejmował się również malarstwa portretowego.
Prezentowany obraz jest portretem jednego z bardziej znanych szwoleżerów. Jan Leon Hipolit Kozietulski był dowódcą słynnej szarży pod Somosierrą, który zapisał się w historii jako wzorzec polskiego kawalerzysty.
Elementami, które najbardziej zwracają uwagę na eksponowanym portrecie są ordery, które ma na sobie Kozietulski, mundur charakterystyczny dla I Pułku Szwoleżerów Gwardii oraz fryzura typowa dla początku XIX wieku.
Antoni Brodowski „Portret Jana Leona Hipolita Kozietulskiego”
Zdjęcia: Ciech24.pl
Źródło: Muzeum Romantyzmu w Opinogórze.