Trzeciego dnia festiwalu Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu Mazovia Romantica, melomani mieli okazję do refleksji i wzruszeń za sprawą koncertu muzyki sakralnej „Romantica sacra”.
W sobotę 3 sierpnia 2024 w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Opinogórze Górnej wystąpili: Olga Bończyk – aktorka, Joanna Nawrot-Maciejowska – sopran, Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak – mezzosopran, Piotr Maciejowski – tenor, Tomasz Janczak – tenor, Rafał Lewandowski – fortepian.
Koncert poprowadził dziennikarz muzyczny Programu 1 Polskiego Radia, prezenter TVP Kultura – Adam Rozlach. W programie wydarzenia znalazły się arie i duety sakralne doby romantyzmu i innych epok, muzyka instrumentalna oraz poezja. Publiczność miała okazję wysłuchać utworów: Schuberta, Schumanna, Moniuszki, Francka, Faure, Mascagniego i innych.
Adam Rozlach – dziennikarz muzyczny Programu 1 Polskiego Radia, prezenter TVP Kultura i Olga Bończyk – aktorka, wokalistka
Zgromadzonych gości powitał znakomity tenor – maestro Tomasz Janczak, który wygłosił krótkie wprowadzenie oraz zaprosił do wysłuchania koncertu. Następnie prowadzący Adam Rozlach zaprosił znaną i cenioną aktorkę Olgę Bończyk, która wprowadziła słuchaczy w romantyczny nastrój za pomocą poezji. W dalszej części programu znalazły się pieśni Mieczysława Karłowicza, kompozytora bardzo ważnego w panoramie polskiej muzyki końca XIX i początku XX wieku.
Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak zaprezentowała utwory: Mów do mnie jeszcze i Po szerokim, po szerokim morzu, a Piotr Maciejowski zaśpiewał pieśń Skąd pierwsze gwiazdy oraz Matko, już nie ma Cię!.
Olga Bończyk – aktorka, wokalistka
Następnie Olga Bończyk przedstawiła polskie tłumaczenia średniowiecznej pieśni religijnej Stabat Mater dolorósa. Kolejny utwór Modlitwę Lukrecji Ludomira Różyckiego zaprezentowała Joanna Nawrot-Maciejowska. W dalszej kolejności Olga Bończyk zadeklamowała Już majowe świecą zorze oraz Hymn Na Dzień Zwiastowania N. P. Maryi Adama Mickiewicza.
Publiczność miała również okazję wysłuchać trzech przykładów śpiewanego Pozdrowienia anielskiego – Zdrowaś Mario w wykonaniu duetu: Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak i Tomasz Janczak, Piotra Maciejowskiego oraz Joanny Nawrot-Maciejowskiej. Kolejnym punktem programu był występ solowy Rafała Lewandowskiego, który zagrał Scherzo b-moll op. 31 Fryderyka Chopina.
Następnie Olga Bończyk zaprezentowała utwory Anioł Pański Kornela Ujejskiego oraz Lilja Jadwigi Łuszczewskiej.
Rafał Lewandowski – fortepian
Tomasz Janczak – tenor i Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak – mezzosopran
W dalszej kolejności publiczność mogła wysłuchać arii z największego jak się uważa oratorium o starotestamentowym proroku Eliaszu skomponowanego przez Felixa Mendelssohna w interpretacji Piotra Maciejowskiego.
W programie koncertu znalazły się również aria Kalafa z początku trzeciego (ostatniego) aktu opery Turandot Giacomo Pucciniego w wykonaniu Tomasza Janczaka oraz Duet Zosi i Franka z opery Flis Stanisława Moniuszki, a także aria Delilah z Samsona i Delilah Camille Saint-Saënsa, której interpretatorką była Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak.
Koncert zakończył się moniuszkowskim finałem w wykonaniu Joanny Nawrot-Maciejowskiej i Piotra Maciejowskiego. Na bis artyści zaprezentowali hymn religijny na Boże Ciało Chleb aniołów Cesara Francka.
Joanna Nawrot-Maciejowska
Piotr Maciejowski i Joanna Nawrot-Maciejowska
Po występach Monika Salamon – Miłoboszewska – dyrektor Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Górnej podsumowała trzy dni festiwalu:
„Trwaj chwilo, trwaj, jesteś piękną – chciałoby się rzec słowami wprost romantycznymi. Lecz co robi chwila? Nie słucha, ucieka, pozostawiając jednak w naszych sercach zapis nut wygranych, słów wyśpiewanych i wypowiedzianych podczas trzech dni wspaniałego, niezwykłego festiwalu muzycznego Mazovia Romatica Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu, który wybrzmiał w przestrzeni przed dworem, w budynku Oranżerii i tu w kościele.
Każdego dnia inaczej, każdego dnia pięknie, każdego dnia niezwykle, przybliżając każdorazowo wielką spuściznę romantyków – epoki, której hołdujemy i którą kultywujemy.” – mówiła Monika Salamon-Miłoboszewska.
Salamon – Miłoboszewska – dyrektor Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Górnej
Następnie po raz kolejny przypomniała, że organizacja festiwalu nie byłaby możliwa bez:
- życzliwości Adama Struzika Marszałka Województwa Mazowieckiego, który zawsze z entuzjazmem wspiera muzealne inicjatywy, rozumie potrzeby instytucji kultury, w tym także muzeum, często nazywając je Perłą Mazowsza,
- pomysłu z przeszłości na zorganizowanie takiego festiwalu, który znalazł się wśród wielu innych bogatych planów Romana Kochanowicza wieloletniego dyrektora Muzeum Romantyzmu w Opinogórze,
- konkretnej koncepcji wydarzenia uwzględniającej dobór wielkich twórców epoki i wielkich artystów największych scen w Polsce i poza jej granicami prezentujących dzieła niezapomnianych mistrzów, przedstawionej przez firmę Annapurna Art reprezentowaną przez Joannę Nawrot-Maciejowską dyrektora artystycznego i Piotra Maciejowskiego dyrektora programowego,
- otwartości na nowe wyzwania ze strony księdza kanonika Zbigniewa Rembały, proboszcza parafii pw. Św. Zygmunta w Opinogórze, który zgodził się udostępnić kościół i teren przed nim do organizacji koncertu w trzecim dniu festiwalu,
- staranności pracowników muzeum zaangażowanych w różne zadania w trakcie realizacji projektu,
- publiczności, która wspólnie z organizatorami kroczyła piękną, trzydniową drogą, dla której czas ten z pewnością nie był czasem straconym.
Dyrektor Muzeum Romantyzmu podziękowała również Joannie Nawrot-Maciejowskiej oraz Piotrowi Maciejewskiemu reprezentującym firmę Annapurna Art oraz złożyła na ich ręce podziękowania dla pozostałych artystów. Przekazała także wyrazy wdzięczności dla mediów, dzięki którym również osoby nie mogące uczestniczyć w festiwalu, mogły przenieść się w ten wielki świat muzyczny.
Na zakończenie organizatorzy zaprosili na galę finałową festiwalu, która odbędzie się w niedzielę na Zamku Książąt Mazowieckich w Ciechanowie.
Salamon – Miłoboszewska – dyrektor Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Górnej
Komentarz Piotra Maciejowskiego, wybitnego tenora, dyrektora programowego wydarzenia, który wystąpi również na gali finałowej:
„Emocje były na pewno wielkie, gdyż zawsze pełen kościół ludzi mobilizuje śpiewaka, żeby dać z siebie wszystko, ale bardzo się cieszę, że opinogórska publika dopisała, zjawiła się, wysłuchała w całości długiego przecież, dwugodzinnego koncertu. Jestem bardzo szczęśliwy, że udało nam się w takim pięknym wnętrzu wykonać naprawdę kawał dobrej roboty, mówiąc kolokwialnie. I organizacyjnie i muzycznie przede wszystkim, gdyż dzisiejsi artyści naprawdę stanęli na wysokości zadania.
Te utwory które dzisiaj wykonywałem, śpiewałem już wcześniej. Część z nich nawet tutaj w Opinogórze, co prawda nie w kościele, ale w sali koncertowej w Oranżerii. Dzisiaj takim moim debiutem była tylko aria z oratorium Eliasz, ale myślę, że sobie poradziłem, więc jestem zadowolony.
Jutro wystąpi wielu solistów, bo wystąpi 7 znakomitych artystów związanych naprawdę ze wszystkimi teatrami operowymi w Polsce, z Teatrem Wielkim Operą Narodową, Operą Bałtycką, z Mazowieckim Teatrem Muzycznym i myślę, że dobór repertuaru jest taki, że każdy znajdzie coś dla siebie – i miłośnicy poważnych, smutnych arii operowych, jak również ci, którzy chcą się pośmiać, pobawić przy operetkowych melodiach.”
Piotr Maciejowski skomentował również występy Tomasza Janczaka i Joanny Nawrot-Maciejowskiej:
Piotr Maciejowski i Joanna Nawrot-Maciejowska
„Tomasz Janczak zaprezentował się dzisiaj w bardzo wymagającym repertuarze, gdyż wykonał koronną, polską arię tenorową, czyli arię Stefana z opery Straszny dwór, następnie wykonał koronną arię włoską czyli Nessun dorma z opery Turandot i sądząc po brawach publiki, naprawdę poradził sobie bardzo dobrze.”
„Sama opera jest stosunkowo nieznana. Tak naprawdę w takim szerszym gronie jest znana ta Modlitwa Lukrecji jedynie, choć w zeszłym roku mieliśmy okazję wysłuchać koncertowej wersji całej opery Różyckiego w Teatrze Wielkim Operze Narodowej. Jest to wymagająca aria na pewno, na bardzo mocny, gęsty sopran i myślę, że moja żona sobie poradziła z tym bardzo dobrze.”
Dyrektor programowy Europejskich Dni Muzyki Romantyzmu Mazovia Romatica na koniec zdradził, że są już plany drugiej edycji festiwalu, która odbędzie się w przyszłym roku.
Informacje na temat artystów, którzy wystąpili podczas sobotniego koncertu:
Joanna Nawrot-Maciejowska
to dyrektor artystyczny festiwalu Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu Mazovia Romantica. Jest również solistką Opery Wrocławskiej i Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Ukończyła z wyróżnieniem wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.
Ukończyła studia wyższe na wydziale Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, ponadto studiowała w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu.
Uczestniczyła w międzynarodowych festiwalach muzycznych, jest laureatką wielu konkursów muzycznych. Występowała na koncertach i recitalach solowych w kraju i za granicą. W repertuarze posiada partie operowe i operetkowe, muzykę sakralną, oratoryjną, pieśni. Współtworzy zespół BalticQuasideon Group z którym koncertuje w Filharmoniach i salach koncertowych w Polsce i na świecie.
Nagrała pierwszą płytę solową wraz zespołem i gościnnym udziałem orkiestry kameralnej TriCity pod dyrekcją Ariela Ludwiczaka z piosenkami Anny German. Jest również dyrektorem artystycznym licznych wydarzeń muzycznych. W 2024 ukończyła studia na Wydziale Zarządzania UW na kierunku menedżer kultury.
Piotr Maciejowski
to dyrektor programowy festiwalu Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu Mazovia Romantica. Jest utalentowanym tenorem. Ukończył poznańską Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego oraz studia III stopnia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, uzyskując stopień doktora sztuki.
Współpracuje z największymi operami oraz filharmoniami w Polsce. Swoje umiejętności doskonalił na licznych kursach. Współpracował z wieloma wybitnymi dyrygentami polskimi oraz zagranicznymi.
Olga Bończyk
jest znaną aktorką oraz wokalistką. Jest absolwentką Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Swoją karierę rozpoczynała w zespole Spirituals Singers Band, który była wówczas jednym z najbardziej liczących się zespołów gospelowych w Polsce. Publiczność jednak najbardziej kojarzy ją z licznych roli w popularnych serialach i programach telewizyjnych.
Artystka współpracuje również z wieloma warszawskimi teatrami realizując swoje aktorskie zawodowe pasje. Aktorstwo to jednak nie jedyna pasja zawodowa artystki. Od wielu lat w towarzystwie najlepszych polskich muzyków jazzowych koncertuje z recitalami, które cieszą się wielkim uznaniem słuchaczy.
Nagrała 6 solowych albumów oraz album wspólnie z Alicją Majewską, Włodzimierzem Korczem i Zbigniewem Wodeckim. Premiera jej najnowszego albumu Wracam odbyła się 15 marca 2024 roku.
Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak
to absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Laureatka polskich i międzynarodowych konkursów wokalnych. Od 1993 roku solistka Opery Wrocławskiej. Wykonawczyni głównych partii muzycznych w najbardziej znanych operach. Jako pierwszy polski mezzosopran nagrała partię Azuceny na CD.
Płyta ta została nominowana do prestiżowej nagrody Fryderyk 2000. Solistka jest również laureatką licznych odznaczeń, została między innymi odznaczona przez Prezydenta RP Srebrnym i Brązowym Krzyżem Zasługi, Nagrodą Prezydenta Miasta Lublina Osobowość Roku oraz brązową nagrodą Gloria Artis przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2010 roku uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych.
Tomasz Janczak
ukończył Wydział Wokalno-Aktorski wrocławskiej Akademii Muzycznej. Na scenie zadebiutował w Hanowerze w partii Eisensteina w Zemście nietoperza. Solista największych teatrów muzycznych w kraju. Koncertował również w wielu krajach Europy i świata. Posiada tytuł reżysera teatralnego oraz stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka. Był reżyserem licznych wielkich produkcji operowych cieszących się olbrzymim uznaniem publiczności.
Rafał Lewandowski
jest pianistą, absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Ukończył z wyróżnieniem studia podyplomowe pod kierunkiem światowej sławy pianisty Bernarda Ringeissena w Paryżu. Otrzymał jednogłośnie I nagrodę na Konkursie Muzyki Kameralnej Conservatoire Rueil Malmaison we Francji. Regularnie koncertuje w Polsce, Europie oraz USA.
Od kilku lat zajmuje się również działalnością pedagogiczną. Dokonał licznych nagrań dla wytwórni polskich i zagranicznych oraz rozgłośni radiowych i TV.
Rafał Lewandowski – pianista
Tekst, wywiady, zdjęcia: Ciech24.pl
Źródło informacji o artystach: broszura informacyjna MazoviaRomantica Europejskie Dni Muzyki Romantyzmu, Muzeum Romantyzmu w Opinogórze, 1-3 sierpnia 2024 r.