„Sonety Krymskie – śladami Adama Mickiewicza” – koncert nr 630 w Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Górnej

W niedzielę 12 maja 2024 publiczność zgromadzona w Oranżerii Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Górnej miała okazję wybrać się w muzyczną podróż po Półwyspie Krymskim. W trakcie 630. koncertu niedzielnego pt. „Sonety Krymskie – śladami Adama Mickiewicza” uczestnicy mogli zanurzyć się w bujnych falach stepów Akermanu, podziwiać majestat gór Czatyrdah i Ajudah, zwiedzić pałac chanów w Bakczysaraju, dotknąć ruin zamku w Bałakławie, pomknąć w dzikim cwale po Bajdarskiej Dolinie i poczuć oddech śmierci nad przepaścią w Czufut-Kale. Pozachwycać się wspólnie pięknem krymskiej przyrody i zatracić się w niej.

Adam Mickiewicz za działalność w tajnych związkach patriotycznych został w 1824 roku zesłany do centralnych guberni Rosji. Po krótkim pobycie w Petersburgu, gdzie zaprzyjaźnił się między innymi z przyszłymi dekabrystami, poetę odesłano do Odessy. To właśnie w Odessie i podczas podróży na Krym powstały najpiękniejsze liryki polskiego poety: „Sonety Krymskie”. Utwory zróżnicowane muzycznie i wykonawczo ze względu na:

  • tematykę sonetów (tęsknota za Ojczyzną, samotność, zachwyt pięknymi krajobrazami oraz kulturą Orientu, motywy przemijania);
  • miejsce akcji sonetów (Akerman, Morze Czarne, Krym);
  • dwa podmioty liryczne (Pielgrzym i Mirza).

W sentymentalną, muzyczną podróż śladami Adama Mickiewicza słuchaczy zabrali wyjątkowi artyści:

  • Michał Konstrat – wokal, gitara klasyczna
  • Małgorzata Sroczyńska – wiolonczela
  • Marcin Prokopiak – wokal, fortepian

Michał Konstrat – wokal, gitara klasyczna:

Absolwent Filologii Rosyjskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Autor piosenek, twórca muzyki do wierszy znanych poetów m.in. Adama Asnyka, Adama Mickiewicza, Williama Shakespeare`a i Jarosława Iwaszkiewicza. Wykonawca, interpretator oraz tłumacz pieśni bardów rosyjskich (Olega Mitiajewa, Aleksandra Dolskiego, Aleksandra Rozenbauma, Bułata Okudżawy i Włodzimierza Wysockiego).

Laureat wielu ogólnopolskich festiwali piosenki autorskiej, poetyckiej i poezji śpiewanej. Dyskografia: „Nasz wysocki” (MTJ, 2013), „Spotkanie po latach” (RZP, 2019), „Sonety krymskie” (RZP, 2023).

Małgorzata Sroczyńska – wiolonczela:

Magister sztuki (od 2009 r). Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Brukseli. Kształciła się pod kierunkiem Stanisława Firleja, Jeroena Reulinga, Anny i Andrzeja Orkiszów, Tomasza Strahla, Kazimierza Michalika, Dominika Połońskiego, Agaty Jareckiej i innych. Koncertowała m. in. w Zamku Królewskim w Warszawie, Pałacu Prezydenckim, Filharmonii Narodowej, Filharmonii Lwowskiej i Sali Balowej Zamku w Łańcucie. Obecnie prowadzi klasę wiolonczeli w PSM I i II st. w Żyrardowie.

Marcin Prokopiak – wokal, fortepian:

Organista, pianista, dyrygent chóralny. Absolwent Filologii Rosyjskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończył Instytut Szkolenia Organistów w Warszawie z dyplomem I stopnia. Pracuje od 23 lat w Kościele św. Stanisława Kostki w Warszawie na stanowisku organisty i dyrygenta chóru.

Komentarz Michała Konstrata na temat występu na scenie Muzeum Romantyzmu w Opinogórze, przygotowań do koncertu oraz planowanych programach muzycznych:

„Generalnie to występuje nam się niezależnie od miejsca miło i fajnie. Natomiast muszę przyznać, że osobiście nie spodziewałem się tak pięknego przyjęcia. Był taki moment, że byłem normalnie wzruszony, aż mnie lekko w gardle ścisnęło. Piękne miejsce i wydaje się, że było idealnie stworzone do akurat tego programu, który przygotowaliśmy czyli: „Sonety Krymskie – śladami Adama Mickiewicza”.

Dzisiaj wyśpiewaliśmy większość sonetów z tego cyklu, bo jest ich osiemnaście. Jeśli chodzi o sam ten program, to w głowie był od dość dawna i od dłuższego czasu planowałem stworzyć coś w rodzaju takiego spektaklu muzycznego – słuchowiska, które byłoby taką muzyczną podróżą po Półwyspie Krymskim razem ze wspomnieniami Adama Mickiewicza w postaci tychże sonetów. I ten projekt jest gotowy od zeszłego roku i od zeszłego roku prezentujemy go w różnych miejscach. W zeszłym roku mieliśmy okazję śpiewać w Muzeum Adama Mickiewicza w Śmiełowie, a w tym roku coś wspaniałego – w Muzeum Romantyzmu, kolejne, cudowne, piękne miejsce na mapie.

Na mapie romantyzmu tak naprawdę, więc bardzo się cieszymy, że udało nam się tutaj wystąpić, że pani Aldona zechciała nas przyjąć, dla nas to miód na serce.”
„Program jest już przygotowany, została wydana płyta więc mieliśmy w zasadzie każdy dźwięk, wszystko mieliśmy dokładnie ułożone. W obecnym momencie nie potrzebujemy dużej ilości prób, żeby się nastroić i przygotować bo wszystko jest już dokładnie zaplanowane. Nie mniej jednak każdy koncert jest inny, zatem zawsze próba jest, jedna, dwie, trzy, żebyśmy już byli pewni, że wszystko jest na właściwym miejscu.”

„Aktualnie pracujemy właściwie jednocześnie nad tworzeniem kilku nowych programów. Jeden z nich to kompilacja wierszy Adama Mickiewicza, Cypriana Kamila Norwida, Juliusza Słowackiego i być może dołączymy również Zygmunta Krasińskiego i to byłby taki koncert, w którym wykorzystalibyśmy wiersze tych czterech poetów. Pracujemy nad koncertem poświęconym twórczości Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Jarosława Iwaszkiewicza, więc to będą takie cykle monograficzne. Pracujemy też nad szlagierami z lat 30-tych, chcielibyśmy pośpiewać te pieśni, które nam kiedyś nasze babcie i dziadkowie puszczali na płytach winylowych, jest teraz renesans tej muzyki i ona nam również w duszy gra. Jeszcze wspomniałem o „Balladach i romansach” Adama Mickiewicza, to będzie też kolejny taki program złożony z „Ballad i romansów”.”

„Muzycy nigdy do końca nie wiedzą kiedy i jak często będą grać. Pracujemy nad tym, żeby się pojawiać. Mamy stronę na Facebooku, która się nazywa „Michał Konstrat z zespołem” i jak tylko mamy potwierdzone miejsce, w którym będziemy wykonywać, to tam się zawsze ta informacja znajduje, zatem najlepiej zaglądać tam od czasu do czasu”.

Komentarz Małgorzaty Sroczyńskiej:

„Bardzo dobrze mi się grało. Pomimo tego, że jestem trochę niedysponowana głosowo, to grało się fantastycznie. Piękna sala, doskonale byliśmy nagłośnieni, wymarzone miejsce do koncertowania.”

Komentarz Marcina Prokopiaka:

„Zawsze jak występujemy biorę swojego Rolanda, a tu jest dobrze nastrojony, chyba nowy fortepian. Tak, że rewelacja.”

Tekst, zdjęcia: ciech24.pl

Previous ArticleNext Article